Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Stratolaunch na podbój Kosmosu

Astronautyka, Przemysł zbrojeniowy, 19 grudnia 2011

Paul G. Allen z Microsoft, oraz Burt Rutan ze Scaled Composites i były szef NASA Mike Griffin chcą zbudować największy samolot świata - Stratolaunch, który ma wynosić na pułap startowy rakietę nośną z ładunkami komercyjnymi.

Koncepcja systemu, wynoszącego na orbity okołoziemskie ładunki komercyjne i ludzi bez konieczności korzystania ze skomplikowanych wyrzutni i rakiet nośnych o bardzo dużym ciągu, jest wzorowana na pierwszym prywatnym statku kosmicznym SpaceShipOne (Prezentacja WhiteKnightTwo, 2008-07-30), skonstruowanym przez Burta Rutana przy wsparciu finansowym współzałożyciela Microsoftu Paula G. Allena. I tym razem inicjatywę finansuje Allen. Zamierza zainwestować co najmniej 200 mln USD. Przedsięwzięcie ma nadzorować były szef NASA Mike Griffin. Prezesem spółki Stratolaunch Systems został zaś były szef inżynierów NASA Gary Wentz.

Projektowany przez Rutana Stratolaunch ma być największym samolotem w historii. Jego rozpiętość ma wynosić ponad 117 m. Znacznie więcej niż dotychczasowego rekordzisty - wodnosamolotu Hughes H-4 Hercules, którego skrzydła miały rozpiętość 97,5 m. Dodajmy, że ten całkowicie drewniany samolot, zaprojektowany i sfinansowany przez ekscentrycznego wizjonera Howarda Hughesa, nie był udaną konstrukcją i z trudem udało mu się oderwać od powierzchni wody do jedynego lotu. Czy Stratolaunch będzie miał więcej szczęścia? Projektanci Stratolauncha przewidują, że każdy lot w Kosmos przy jego wsparciu - zależnie od masy wynoszonego ładunku - będzie kosztować od 30 do 200 mln USD.

Ogromny samolot o masie startowej 544 t (trochę mniej niż największy samolot pasażerski - Airbus A380), napędzany 6 silnikami, takimi jak te, które napędzają Boeingi 747, ma wynosić na wysokość startową, ok. 9 km, rakietę z ładunkiem komercyjnym lub kapsułą z ludźmi. Do startu będzie potrzebny pas o długości co najmniej 3,6 km. Wielostopniową (4- lub 5-) rakietę o masie startowej równej 220 ton opracowuje Elon Musk z Space Exploration Technologies (SpaceX) na bazie projektu Falcon 9 (ma być od niej mniejsza). Z kolei Dynetics projektuje trzeci komponent systemu - mechanizm łączący samolot z rakietą i pozwalający na jej bezpieczne odłączenie na optymalnej wysokości, u progu stratosfery. Dynetics to twórca mechanizmu zrzutu największej bomby kierowanej - Massive Ordnance Air Blast (MOAB, Test największej bomby paliwowo-powietrznej, 2007-09-12), i jej następcy - budowanego przez Boeinga Massive Ordnance Penetrator (MOP, MOP w służbie, 2011-11-16).

Dzięki zaoszczędzeniu paliwa zużywanego w klasycznie startujących rakietach nośnych na rozpędzenie i nabranie wysokości w atmosferze, system ma pozwalać na wynoszenie znacznie większych ładunków niż przy starcie z ziemi. Pierwszy, bezzałogowy start zaplanowano na 2015. W Mojave Air and Space Port powstaje już hangar, w którym będzie budowany Stratolaunch. Niedaleko od miejsca, gdzie Scaled Composites zbudowała SpaceShipOne.

Scaled Composites, założona przez Burta Rutana, obecnie jest spółką zależną Northrop Grummana. Kieruje nią Dough Shane.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.