Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Austriackie skrzydło dla Rosjan

Lotnictwo cywilne, 25 grudnia 2011

Austriacka Diamond Aircraft przekazała w grudniu prototypowe skrzydło dla rosyjskiego samolotu pasażerskiego MS-21. Zostało wykonane z włókna węglowego.

Główna część skrzydła w niemieckich zakładach Premium AEROTEC, przed ceremonią przekazania stronie rosyjskiej

Rosjanie zlecili dwa lata temu opracowanie nowoczesnego skrzydła z włókna węglowego austriackiej spółce, z powodu jej bogatych doświadczeń z tym materiałem. Diamond Aircraft Industries, od momentu powstania w 1981, specjalizowała się bowiem w produkcji szybowców, motoszybowców, wreszcie samolotów sportowo-turystycznych, wykonanych z kompozytów. Dlatego podstawowym problemem było jedynie zwiększenie skali i uzyskanie dużego, jednorodnego elementu dla samolotu pasażerskiego.

Austriacy otrzymali zadanie opracowania technologii produkcji. Montaż skrzydła zrealizowano w Niemczech, w zakładach, które montują elementy płatowców, w tym skrzydeł, dla różnych modeli Airbusów, od małych A320 po największe A380 i A400M.

To zdjęcie daje pojęcie o rozmiarach bryły, wykonanej z włókna węglowego. MS-21 będzie miał rozpiętość 35,9 lub - w największym wariancie - 36,8 m. Oznacza to, że prototypowe skrzydło będzie miało nieco ponad 15 m długości. Na zdjęciu, po prawej stronie prezesi trzech przedsiębiorstw, zaangażowanych w projekt. Od lewej stoją Dieter Meiners z AEROTEC (20 grudnia złożył jednak rezygnację i odszedł ze spółki), Leonid Gajdanski, prezydent rosyjskiej AeroComposite i Christian Dries, właściciel Damond Aircraft / Zdjęcia: Diamond Aircraft

15 grudnia odbyła się uroczystość przekazania skrzydła rosyjskiej AeroComposite, która będzie produkowała je seryjnie dla MS-21. Rosyjski samolot, który ma konkurować z Boeingami 737 i Airbusami 320, będzie w pierwszym etapie wytwarzania korzystał z 50% importowanych podzespołów. Z biegiem czasu udział ten powinien zmniejszyć się do ok. 15%. Oblot maszyny dla 150-230 pasażerów -w zależności od wersji - planowany jest na 2014. Dwa lata później powinny zostać zrealizowane pierwsze dostawy (zobacz: MS-21 zamiast Su-30MK).

Do tej pory zakłady Irkut zebrały zamówienia na nieco ponad 200 odrzutowców tego typu, w zdecydowanej większości od rodzimych linii lotniczych (największy przyszły użytkownik, Aerofłot podpisał umowę, dotyczącą 50 egz.).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.