Większość z największych amerykańskich koncernów lotniczo-zbrojeniowych opublikowało już wstępne wyniki finansowe za rok 2007. Wszystkie osiągnęły wzrost sprzedaży o kilka, a nawet kilkanaście procent. Jeszcze większy był przyrost zysków.
Liderem branży pozostaje Boeing, którego przychody wzrosły o 8%, zaś zysk netto aż o 84%. Stało się tak głównie dzięki działowi samolotów cywilnych, dział zbrojeniowy przyniósł bowiem niewielki spadek sprzedaży. W kolejnych latach będzie zapewne podobnie. Zamówienia na samoloty cywilne Boeinga sięgnęły bowiem rekordowego poziomu 327 mld USD - równowartości 10-letniej sprzedaży tego działu. Dział obronny przeżywa zaś kłopoty związane z opóźnieniem dużych programów badawczo-rozwojowych. Nie może też się doczekać zamówień na latające tankowce dla USAF. O wart co najmniej 40 mld USD kontrakt Boeing walczy z europejskim Airbusem, reprezentowanym w USA przez Northrop Grummana. I wcale nie musi tej walki wygrać.
Na horyzoncie pojawiają się też problemy w sektorze cywilnym. Chodzi przede wszystkim o coraz większe opóźnienie rozwoju samolotu pasażerskiego przyszłości - 787 Dreamliner. Oblot prototypu był planowany na wrzesień ub.r., a dziś wiadomo, że nastąpi nie wcześniej niż w czerwcu br. Opóźnieniu ulegną też dostawy samolotów seryjnych. Na 2009 Boeing zapowiadał wyprodukowanie 112 Dreamlinerów, a zapewne nie powstanie ich więcej niż 50. Boeing nie potrafi sobie poradzić z zapewnieniem dostaw podzespołów od setek kontrahentów na całym świecie.
Kłopoty Boeinga wpływają na jego notowania giełdowe. Cena akcji koncernu spadła o 25% w stosunku do rekordowych 107,8 dolarów w lipcu 2007.
Wyniki finansowe koncernów lotniczo-zbrojeniowych USA w 2007, mld USD
Przedsiębiorstwo | Przychody | Zmiana, % | Zysk netto | Zmiana, % |
Boeing | 66,4 | +8 | 4,1 | +84 |
w tym dział cywilny | 33,4 | +17 | 3,6 | +31 |
dział obronny | 32,1 | -1 | 3,4 | +3,4 |
Lockheed Martin | 41,9 | +6 | 3 | +20 |
Northrop Grumman | 32 | +6 | 1,8 | +16 |
General Dynamics | 27,2 | +13 | 2,1 | +12 |
Raytheon | 21,3 | +8 | 2,6 | +101 |
GE Aviation | 16,8 | +29 | 3,2 | +15 |
L3 Communications | 14,0 | +12 | 0.8 | +44 |
UTC Pratt & Whitney | 12,1 | +9 | 2 | +11 |
Goodrich | 6,4 | +12 | 0,5 | - |
Textron Cessna | 5,0 | +20 | 0,9 | +34 |
UTC Sikorsky | 4,8 | +48 | 0,4 | +116 |