Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Southern Cross powróci

Lotnictwo cywilne, 04 stycznia 2012

Grupa entuzjastów lotnictwa z Australii zadeklarowała wyremontowanie uszkodzonej repliki samolotu Fokker F.VIIb/3m Southern Cross, który w 1928 przeleciał z USA do Australii.

Oryginalny Southern Croos w czasie lądowania w Brisbane w 1928, po przelocie nad Oceanem Spokojnym / Zdjęcie: biblioteka stanu Qeensland

Fokker F.VIIb/3m o nazwie własnej Southern Cross, z mieszaną, australijsko-amerykańską załogą, rozpoczął swój rekordowy lot 31 maja 1928 w Oakland w Kalifornii. Po dwóch międzylądowaniach, na Hawajach i Fidżi, oraz pokonaniu 11 670 km, wylądował 9 czerwca w Brisbane, witany przez 25 tys. osób. Nieco później ten sam samolot odbył też pierwszy lot na trasie Australia-Nowa Zelandia.

Na krótko przed śmiercią w 1935 pilot i właściciel maszyny, Charles Kingsford Smith przekazał samolot rządowi Australii z przeznaczeniem do umieszenia w muzeum. Od tej pory - z małą przerwą w 1945, kiedy realizowano film o zmarłym pionierze lotnictwa - maszyna wystawiana jest w Brisbane.

Oryginał w muzeum Kingsford Smith Memorial, w Brisbane. Samolot jest przechowywany w specjalnym, oszklonym pomieszczeniu Zdjęcie: Figgy Bee

W latach 1980. ubiegłego wieku zbudowano replikę samolotu, z przeznaczeniem na edukacyjne loty wycieczkowe i występy na pokazach lotniczych. Była to wtedy największa kopia na świcie (rozpiętość skrzydeł 21,7 m, masa własna 2,6 t). Niestety, w 2002 samolot uległ wypadkowi. W czasie startu ułamała się jednak z goleni podwozia. Pilot, po wypalaniu większości paliwa, lądował awaryjnie z 9 osobami na pokładzie, znacznie uszkadzając resztę podwozia, skrzydło oraz dwa z trzech śmigieł.

Grupa entuzjastów lotnictwa z Historical Aircraft Restoration Society Museum z Illawarra ogłosiła niedawno rozpoczęcie remontu samolotu. Powinien on zakończyć się do 11 stycznia 2013, by móc uświetnić jeden z historycznych lotów prawdziwego Southern Cross.

Wydarzenie to - na pozór mało istotne - jest jednak w znaczny sposób powiązane z Polską. Sześć Fokkerów F.VII, kupiła w 1928 spółka Aero, przekazując je rok później do powstającej PLL Lot.

W tym samym roku polskie wojsko zamówiło długodystansową wersję samolotu, którymi nasi piloci mieli przelecieć Atlantyk (włączając się w ten sposób w szereg rekordowych przelotów Fokkerami F.VII, w tym w pobliżu Bieguna Północnego czy właśnie przez Atlantyk). Ostatecznie odbyto lot do Bagdadu, który zakończył się jednak rozbiciem samolotu przy lądowaniu i śmiercią jednego z lotników.

Również w 1928 zakupiono licencję i rozpoczęto produkcję FVIIb/3m w Zakładach Mechanicznych E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie, dostarczając 20 maszyn bombowych i 11 pasażerskich dla PLL Lot. Ze względu na małą moc 220-konnych silników, samoloty wojskowe miały niewielką wartość operacyjną, pozostawały jednak - do czasu wejścia do służby sławnych Łosi - jedynymi średnimi bombowcami polskich wojsk lotniczych. Później pełniły rolę samolotów transportowych i dla skoczków spadochronowych. W tej pierwszej roli kilka z nich przeszło cały szlak Brygady Bombowej we wrześniu 1939.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.