Avicopter AC313 uzyskał wczoraj certyfikat typu CAAC. Teraz ten największy chiński śmigłowiec cywilny ma być oferowany na rynkach międzynarodowych.
Avicopter AC313 powstał na bazie wojskowego śmigłowca Harbin Z-8, który z kolei jest zmodyfikowaną kopią francuskiego Aerospatiale SA321 Super Frelon oblatanego jeszcze w 1962. Jest napędzany trzema silnikami Pratt & Whitney PT6B-67A i może przewozić do 27 pasażerów. O konieczności jego budowy zdecydowano po tragicznym w skutkach trzęsieniu ziemi, które w 2008 wydarzyło się w prowincji Syczuan. Chińczykom zabrakło wówczas dużego śmigłowca, który mógłby nieść pomoc poszkodowanym.
Prototyp AC313 oblatano 18 marca 2010 (Największy chiński śmigłowiec oblatany, 2010-03-19). Po blisko 4 latach rozwoju i badań śmigłowiec uzyskał 5 stycznia certyfikat typu Civil Aviation Administration of China zgodnie z wymaganiami CCAR-29R1. AC313 to śmigłowiec wielozadaniowy, który - zależnie od wyposażenia - może wykonywać loty pasażerskie, transportowe, ewakuacyjne, VIP, poszukiwawczo-ratownicze itp.
Według przedstawicieli Aviation Industry Corporation of China (AVIC), AC313 będzie oferowany nie tylko w ChRL, ale i na rynkach międzynarodowych (po potwierdzeniu certyfikatu przez EASA i FAA). Nowy chiński śmigłowiec jest szczególnie przydatny do działania na dużych wysokościach. Jest pierwszym na świecie śmigłowcem cywilnym, który uzyskał certyfikat kategorii A do lotów na wysokości ponad 4500 m. W latach 2010 i 2011 wykonywał loty testowe w Tybecie (4-5 km npm) i wzniósł się na rekordową wysokość 8,5 km w rejonie Mt. Everest. W górskich warunkach wylatał 200 h.
Zgodnie z wynikami prób, z pełnym 13,8-tonowym ładunkiem może operować na wysokości 3 km. Powyżej tej wysokości znajduje się 25% terytorium ChRL. Chińscy operatorzy zamówili dotąd 32 AC313. Pierwszym odbiorcą jest Flying Dragon Special Aviation.