Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Serbia kupiła Pipera Seneca V

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 28 stycznia 2012

Ministerstwo Obrony Serbii kupiło samolot Piper Seneca V z aparaturą do wykonywania zdjęć lotniczych. To pierwszy od 25 lat zagraniczny samolot kupiony dla sił zbrojnych Serbii i jej poprzednika - Jugosławii.

Ministerstwo Obrony Serbii kupiło samolot Piper Seneca V z kamerą Leica Geosystems ADS80 dla Wojskowego instytutu Geograficznego. Całość, wraz z systemem gromadzenia i obróbki danych, kosztowała 2,7 mln Euro. Odpowiednią modyfikacje podstawowego samolotu wykonała niemiecka Gomolzig Flugzeug- und Maschinenbau. Formalnym dostawcą systemu jest Jugohemija, która wygrała przetarg zorganizowany w 2009.

Dzięki nowemu nabytkowi Serbia zamierza utworzyć cyfrową bazę danych geograficznych dla potrzeb swych sił zbrojnych i struktur współpracujących z nimi. Istniejąca baza fotogrametryczna ma swe korzenie w latach 1950. i nie odpowiada współczesnym wymaganiom. Władze Serbii uważają niezależność w tej dziedzinie za bardzo ważną, więc nie zdecydowały się na skorzystanie z ofert wyspecjalizowanych przedsiębiorstw zagranicznych.

Cyfrowe dane geograficzne obszaru Republiki Serbii mają być odnawiane w cyklu kilkuletnim, służąc nie tylko wojskowym, ale też projektantom dróg, sieci przesyłowych i innych obiektów infrastrukturalnych. Będą mogli ich używać także dostawcy systemów nawigacyjnych opartych na GPS.

Dwusilnikowy Piper Seneca V z nowym systemem przyleciał 24 stycznia do bazy Batajnica pod Belgradem (zdjęcie: MO RS). Po przejściu procedur odbiorczych i przeszkoleniu załóg, będzie wykorzystywany nie tylko do celów podstawowych, ale też do transportu wyższych oficerów i urzędników MO RS. Zastąpi dwa Dorniery Do-28D2, nr rej. 70501 i 70502, które po wyczerpaniu resursów są przechowywane w hangarach bazy Batajnica (ostatni lot jeden z nich wykonał w marcu 2007). Samolot, noszący cywilną rejestrację D-IGFM, będzie operował w ramach 138. eskadry transportowej. Ma wykonywać loty zgodnie z regulacjami JAR.

Serbia, następca prawny Jugosławii, nie kupiła dotąd żadnego zagranicznego samolotu dla swych sił zbrojnych. Ostatnim takim zakupem było nabycie w 1987 przez Jugosławię od ZSRS 16 myśliwców MiG-29. 3 z nich niedawno wyremontowano. Od pewnego czasu Serbia sygnalizuje chęć zakupu nowych samolotów wielozadaniowych (Serbia chce kupić 12-16 myśliwców, 2011-12-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.