Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

W obronie lotnictwa ogólnego

Lotnictwo cywilne, 29 stycznia 2012

Nie ustają protesty przedstawicieli sektora lotnictwa ogólnego, wobec proponowanego przez Biały Dom zwiększenia podatku od właścicieli samolotów sportowo-turystycznych i dyspozycyjnych.

4-osobowy Mooney Ovation2 GX. Ten, podobnie jak kilka innych modeli tego wytwórcy, nie jest już produkowany od 2008. Od początku kryzysu władze spółki zdecydowały się zawiesić montaż samolotów, zwolnić większość pracowników i egzystować ze sprzedaży 28 egz., które zalegały magazyny. Obecnie trwają negocjacje w inwestorami w sprawie wznowienia produkcji. Dodatkowe podatki mogą być jednym z argumentów przeciwko takiemu rozwiązaniu. Gdyby Waszyngton zdecydował się na podobne opłaty, co Rzym, właściciele tych samolotów musieliby co roku płacić ok. 5 tys. USD... / Zdjęcie: Mooney Aviation

Konieczność redukcji zadłużenia doprowadza do zwiększenia obciążeń podatkowych, w tym opłat od luksusu. Liderem takiej polityki są Włochy, które już wprowadziły dodatkowe opłaty dla właścicieli statków latających, od balonów i paralotni, przez lekkie samoloty sportowo-turystyczne, po najdroższe odrzutowce dyspozycyjne (zobacz: Lotniczy podatek od luksusu).

Podobne rozwiązanie rozpatruje amerykański rząd, co spotyka się ze zdecydowanymi protestami. Swój sprzeciw wyraziły już największe organizacje, zarówno właścicieli, jak i producentów samolotów, ale także władz lokalnych, dla których zakłady lotnictwa ogólnego są liczącymi się pracodawcami.

Z tych powodów do Białego Domu trafiły już petycje 70 burmistrzów z 46 stanów, zaś parlamenty 36 stanów przyjęły uchwały, podkreślające znaczenie producentów samolotów lotnictwa ogólnego dla lokalnych gospodarek.

Ostatnio kolejne dwa listy do prezydenta USA wysłali gubernatorzy stanowi: Mary Fallin z Oklahomy i John H. Lynch z New Hampshire. Wskazali oni, że na potrzeby sektora pracuje - łącznie z poddostawcami - 1,2 mln osób, a generowany przez nich roczny obrót wynosi 1,5 mld USD.

Podkreślili oni, że zakłady lotnictwa ogólnego zostały szczególnie mocno dotknięte przez kryzys (wielkość produkcji tańszych samolotów spadła średnio o ponad połowę; zobacz np.: Lotnictwo ogólne - jeszcze gorzej...), a zwiększenie obrotów następuje bardzo powoli. W takiej sytuacji każde dodatkowe obciążenie fiskalne, może doprowadzić do całkowitego załamania branży. Gubernator New Hampshire zaznaczył przy tym, że właściciele samolotów już płacą większe podatki, z powodu wzrostu opłat za paliwo lotnicze.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.