Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Certyfikat jednomiejscowego Sbacha

Lotnictwo cywilne, 07 lutego 2012

Niemiecka XtremeAir uzyskała certyfikat europejskich władz lotniczych dla swojego jednomiejscowego samolotu akrobacyjnego XA41/Sbach 300.

Oba Sbachy w locie. Wersja dwumiejscowa jest nieznacznie dłuższa (6,6 do 6,3 m) i ma większą masę własną (610 do 570 kg), co przekłada się na o 3 km/h większą prędkość przepadania (98 km/h). Pozostałe charakterystyki są jednak identyczne. Dotyczy to maksymalnej masy startowej 850 kg, prędkości obrotowej (450°/s) czy maksymalnej i nieprzekraczalnej prędkości (odpowiednio 345 oraz 416 km/h). Oba modele są napędzane silnikiem Lycoming AEIO 580 B1A, o mocy 315 KM / Zdjęcie: XtremeAir

Założona zaledwie w 2005 niemiecka spółka przebojem wdarła się do wąskiego grona producentów najlepszych samolotów akrobacyjnych. Jej Sbach już w 2006 pozwolił wygrać mistrzostwa RFN w kategorii otwartej. Obecnie na tym samolotach tej rodziny latają najbardziej utytułowani lotnicy, w tym Eric Vazeille, Gerald Cooper, Paul Bonhomme i Steve Jones.

Jednocześnie prowadzono prace, by uzyskać certyfikat europejskich władz lotniczych EASA i poszerzyć krąg odbiorców. W marcu ubiegłego roku udało się to w odniesieniu do dwuosobowej wersji, Sbach 342. Kilka dni temu to samo stało się z później zbudowaną wersją jednomiejscową, Sbachem 300. Kompozytowy model na rynek cywilny, ma maksymalną masę startową powiększoną do 999 kg. Zdecydowanie zmniejszono odporność na przeciążenia. W odmianie sportowej wynosi ona +/-10 g, w uniwersalnej w zakresie +4,4 g/-2 g (choć zachowano margines bezpieczeństwa, znacznie przewyższający te wartości).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.