Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja Eagle

Przemysł zbrojeniowy, 10 lutego 2012

Na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku odbyły się prezentacje samochodu patrolowego General Dynamics European Land Systems Eagle IV.

Standardowy Eagle IV ma masę własną 7 t i ładowność 3 t. Może przewozić do 6 żołnierzy. Silnik Cummins ISB 6.7 E3 245 Common Rail o mocy 250 KM zapewnia osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 110 km/h. Najważniejsze parametry dotyczą jednak odporności balistycznej i przeciwminowej. Według dostępnych informacji, Eagle IV spełnia standardy natowskiego STANAG-u 4569 poziomu 2 i 2a, co przekłada się m.in. na zapewnienie przeżycia załogi przy wybuchu miny z ekwiwalentem 6 kg trotylu, zarówno pod kołami, jak i pod dnem pojazdu. Producent nie potwierdza jednak tych informacji, sugerując możliwość zwiększenia odporności swojej konstrukcji

Dynamiczna prezentacja egzemplarza pokazowego Eagle IV miała na celu przybliżenie konstrukcji polskiemu wojsku. Na dwudniowe zapoznanie się z pojazdem, zorganizowane przez IMS-Grfiffin w dniach 2-3 lutego, przybyli m.in. przedstawiciele Dowództwa Wojsk Specjalnych (Eagle IV reklamowane są jako cała rodzina pojazdów 4x4 i 6x6, w tym w odmianach dla jednostek specjalnych), Żandarmerii Wojskowej, Inspektoratu Uzbrojenia, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz innych instytucji i komórek MON. Wczoraj odbył się natomiast pokaz dla mediów.

GDELS dostarczyła do tej pory ok. 90 takich samochodów duńskim siłom zbrojnym. Drugim i największym użytkownikiem jest Bundeswehra, która otrzymała już większość z planowanych do kupienia 672 pojazdów (zobacz np.: Kolejne Eagle dla Bundeswehry). Dodatkowo 10 wozów trafiło do jednostek niemieckiej policji.

Polskie siły zbrojne wyrażały w ciągu ostatnich lat zainteresowanie pojazdami tej klasy, jednak nie udało się sfinalizować zakupu (zobacz np.: LOSP - jeszcze nie teraz...). W ostatnim okresie kwestia ta ponownie pojawiła się za sprawą zwiększającego się stale zagrożenia minami i IED w Afganistanie, jednak została doraźnie rozwiązania przez wypożyczenie pojazdów klasy MRAP i M-ATV od Amerykanów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.