Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Przetarg na śmigłowce dla MO FR unieważniony

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 23 marca 2012

Ministerstwo obrony FR unieważniło przetarg na 45 lekkich śmigłowców. Nie została zgłoszona żadna oferta spełniająca jego wymagania.

Warunki przetargu przewidywały przeprowadzenie aukcji elektronicznej, jeśli co najmniej dwie oferty spełnią wymagania techniczno-eksploatacyjne. Dwie oferty zostały zgłoszone, ale żadna z nich nie spełniała wymagań. Przetarg został więc odwołany. Ogłaszając to 21 marca Ministerstwo obrony FR nie podało nazw oferentów.

MO FR planowało zakup 15 lekkich śmigłowców jednosilnikowych i 30 dwusilnikowych (Przetarg na lekkie śmigłowce dla MO FR, 2012-02-22). Na zakup przeznaczyło 6,61 mld rubli. Śmigłowce miały być wykorzystywane do utrzymywania łączności, przewozu poczty, lekkich ładunków i żołnierzy oraz wsparcia w dowodzeniu walkami.

Rosyjskie media oceniały, że przetarg został ustawiony pod śmigłowce oferowane przez Eurocoptera - jednosilnikowe AS350 lub AS550 i dwusilnikowe AS355 lub AS555. Ich rosyjskie odpowiedniki - jednosilnikowe Mi-34 oraz dwusilnikowe Ka-226T i Ansat nie są jeszcze dopracowane. Co więcej, Ka-226T jest zbudowany w układzie z wirnikami przeciwbieżnymi, a wymagania przetargu jednoznacznie wskazywały na układ klasyczny.

Nieoficjalnie wiadomo, że w kategorii śmigłowców jednosilnikowych zgłoszony został AgustaWestland AW119. Jego producent utrzymuje dobre stosunki z kompanią Rostechnologie, która kontroluje Wiertalioty Rossii (ten koncern złożył ofertę, jako śmigłowiec dwusilnikowy oferując prawdopodobnie Ka-226, bo Ka-226T nie jest jeszcze certyfikowany). AW119 nie spełniał jednak wymagań przetargu, m.in. ze względu na przeciwny do wymaganego kierunek obrotu wirnika głównego. Ze źródeł nieoficjalnych wiadomo, że wymagań nie spełniły nawet faworyzowane śmigłowce Eurocoptera. AS350 m.in. rozwija zbyt małą prędkość maksymalną, ma zbyt niski pułap praktyczny i dysponuje zbyt małym resursem silników. Co więcej, europejski producent nie był w stanie dotrzymać wymaganych, bardzo krótkich terminów dostaw, oferując ich zakończenie do końca 2014 zamiast w 2012.

Wszystko wskazuje na to, że przetarg na lekkie śmigłowce zostanie wkrótce ogłoszony ponownie. W rosyjskim Ministerstwie obrony struktury odpowiadające za zakupy są tworzone od nowa i ich pracownicy nie mają jeszcze doświadczenia. Stąd błędy w wymaganiach i zbyt krótkie wymagane terminy dostaw. Tak twierdzą informatorzy dziennika Wiedomosti, który podał szczegóły anulowania przetargu. Możliwe jest także, że przetarg anulowano pod naciskiem rosyjskich producentów, którzy ostro protestowali przeciwko wspieraniu przez MO zagranicznej konkurencji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.