Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AMX spadł koło Czempinia

Lotnictwo wojskowe, 25 września 2007

Włoski lekki samolot pola walki AMX-T (według źródeł włoskich, z 32° Stormo z Amendola) uległ wypadkowi ok. 11:10 niedaleko Czempinia w Wielkopolsce. Przyczyną wypadku była prawdopodobnie awaria silnika. Obaj członkowie załogi - Włoch i Polak (Capitano Michele Grassi z 132° Gruppo, 51° Stormo, z bazy Istvana, i kapitan Grzegorz Gołas z Powidza) zdołali się katapultować i wyszli z wypadku bez szwanku.

Dwumiejscowy AMX-T (reszta to samoloty jednomiejscowe AMX) brał udział w ćwiczeniach Italian Dancer. 8 włoskich samolotów z 103° i 132° Gruppo 51° Stormo z bazy Istrana stacjonowało w 33. Bazie Lotniczej w Powidzu. Do Polski przyleciały w ramach NATO-wskiego programu wymiany eskadr (5 Su-22 z 7. elt było we Włoszech w drugiej połowie czerwca 2006 w ramach ćwiczeń Polish Tiger 2006). Wykonywały wspólne loty z Su-22 7. elt, m.in. ćwicząc atakowanie celów naziemnych na poligonie w Nadarzycach z wykorzystaniem uzbrojenia niekierowanego (działka, npr, bomby).

Włosi przylecieli 17 września. Ćwiczenia miały potrwać do 28 września. W związku z wypadkiem ćwiczenia przerwano.

AMX to lekki samolot uderzeniowy powstały w kooperacji włosko-brazylijskiej (AMX International - joint venture Aermacchi, Alenia i Embraera). Jego prototyp oblatano w 1984, a produkcję seryjną uruchomiono dwa lata później. Łącznie wyprodukowano ponad 200 AMX, które - w różnych odmianach - pozostają w wyposażeniu włoskich, brazylijskich i wenezuelskich wojsk lotniczych. Włoskie AMX zostały użyte bojowo w wojnie nad Jugosławią. Wykorzystywały wówczas m.in. bomby Mk82 z izraelskim systemem naprowadzania Opher.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.