Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Elektryczny lot śladem Lindbergha

Lotnictwo cywilne, 28 maja 2012

Amerykanin Chip Yates zamierza przystosować lekkiego Rutana Model 61 Long-EZ do napędu elektrycznego i pokonać Atlantyk, trasą Charlesa Lindbergha z 1927.

Long-EZ to pochodna VariEze, także modelu do samodzielnego montażu. Samolot Burta Rutana został jednak znacznie zmodernizowany i to z dużym powodzeniem. Dwuosobowa maszyna ze śmigłem pchającym i zbudowana w układzie kaczki, ma maksymalna masę startową 601 kg. Silnik Lycoming O-235 o mocy 115 KM pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej niemal 300 km/h, gwarantując małe zużycie paliwa. Standardowa maszyna jest w stanie pokonać ok. 3200 km (przy 7,7 l na 100 km), zaś osiągnięty rekord - przy wymianie tylnego siedzenia na dodatkowy zbiornik - wynosi 7700 km. Egz. prezentowany na zdjęciu ma zamontowane dodatkowe zasobniki podskrzydłowe na bagaż / Zdjęcie: Arpingstone

Chip Yates znany jest m.in. z pobicia rekordu świata w prędkości jazdy motocykla napędzanego silnikiem elektrycznym. W ubiegłym roku osiągnął 307 km/h. Obecnie przygotowuje się do nowego wyzwania - pokonania elektrycznym samolotem trasy, jaką w 1927 przeleciał Charles Lindbergh na pokładzie jednopłata Spirit of St. Louis. Przelot maszyną tej wielkości z napędem elektrycznym nad Atlantykiem sam w sobie jest już wyjątkowym wyzwaniem, ze względu na niewielką pojemność dostępnych obecnie akumulatorów. Tymczasem Yates chce dodatkowo lecieć na niewielkiej wysokości, podobnie jak pionier lotnictwa 85 lat temu. To z kolei wyeliminuje wpływ wiejącego od ogona silnego wiatru, który występuje na dużych wysokościach. Zamierza też pokonać 5800-kilometrową trasę do Paryża z nie mniejszą prędkością.

Proponowane obecnie trasy lotów bsl wraz z rejonami, w którym mają łączyć się z samolotem Chipa Yatesa / Rysunek: Flight of the Century

Rozwiązaniem tego problemu ma być dostarczanie w czasie lotu nowych baterii przez kilka bsl, które miałyby łączyć się z rekordowym samolotem. Obecnie planuje się, że manewr ten będzie musiał zostać powtórzony 5-krotnie, przy czym pierwszy bezzałogowiec ma startować razem z samolotem, jako swoisty rezerwowy zestaw akumulatorów. Pozostałe mają dołączać w czasie lotu, a potem lądować na lotniskach położonych najbliżej trasy rekordowej próby.

Yates planuje przeprowadzić ją już w 2014. Pierwsze testy elektrycznego Long-EZ powinny jednak rozpocząć się już w lipcu bieżącego roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.