Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Eurosatory: Wisent 2 dla Kanady

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 14 czerwca 2012

Niemieckie zakłady FFG podpisały z armią kanadyjską wart 81,6 mln euro kontrakt na dostawy 13 wzt Wisent 2, na bazie zmodernizowanych Leopardów 2A4.

 FFG dostarczy armii kanadyjskiej 13 wozów zabezpieczenia technicznego Wisent 2, przerobionych z czołgów Leopard 2A4. Uzupełnią one 3 dostarczone wcześniej przez Rheinmetall wzt ARV 3 Büffel (Bergepanzer 3) wspierające Leopardy 2A6M Kanadyjczyków / Zdjęcie: Michał Likowski

Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG) ulokowany w 90-tysięcznym Flensburgu przy granicy z Danią, to niemieckie przedsiębiorstwo zajmujące się obsługą i remontami gąsienicowych wozów bojowych. Jednym z większych osiągnięć przedsiębiorstwa były modernizacje amerykańskich transporterów opancerzonych M113 - opracowane przez FFG pakiety zostały użyte w wozach należących do australijskich, duńskich, niemieckich i norweskich sił zbrojnych.

Stylizowany łeb żubra na potężnym czerpaku koparki wozu zabezpieczenia technicznego Wisent 2 odzwierciedla niemiecką nazwę tego pojazdu / Zdjęcie: Michał Likowski

W 2009 rozpoczęła się rywalizacja o wyłonienie dostawcy wozów zabezpieczenia technicznego, stworzonych na bazie czołgów podstawowych Leopard 2A4, zakupionych przez armię kanadyjską. Po 3 latach testów i porównań zwyciężyła propozycja FFG, która otrzymała wart 81,6 mln euro (połączony z offsetem, co oznacza stworzenie filii FFG Canada) kontrakt na dostarczenie 13, z opcją na dodatkowe 5, wozów zabezpieczenia technicznego Wisent 2.

Transporter opancerzony PMMC G5 stworzony przez Flensburger Fahrzeugbau GmbH był prezentowany na Eurosatory z systemem kamuflującym zarówno w zakresie widzialnym, jak i termalnym / Zdjęcie: Paweł K. Malicki

Mają one uzupełnić dostarczone wcześniej przez Rheinmetall Landsysteme trzy wzt ARV 3 Büffel. Są to pochodzące z zapasów Bundeswehry zmodernizowane przez niemiecki koncern, na potrzeby działań w Afganistanie, wozy Bergepanzer 3 (Bpz 3). Dostały one dodatkowe opancerzenie boków i dna kadłuba, podobne do zastosowanego w kanadyjskich Leopardach 2A6M, chroniące przed wybuchami min, jak też pancerz prętowy.

PMMC M5 może być dostarczany jako transporter opancerzony dla 12 żołnierzy, wóz zabezpieczenia technicznego, wóz dowodzenia lub wóz ewakuacji medycznej. Napęd zapewnia 560-konny silnik wysokoprężny MTU/ZF, który pozwala osiągnąć prędkość drogową 72 km/h. Zasięg wynosi ok. 600 km / Zdjęcie: Paweł K. Malicki

W Paryżu pokazano też opracowany z własnej inicjatywy niemieckich zakładów PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5 (Niemiecki demonstrator G5, 2012-03-13). Jest to transporter opancerzony o dopuszczalnej masie całkowitej 25 t i masie użytecznej ok. 6,5 t - choć FFG na etapie projektowania brało pod uwagę zwiększenie tych parametrów - stanowiący współczesną, dopracowaną i nieco większą odmianę M113. PMMC G5 ma 14,5 m3 przestrzeni do wykorzystania na zabudowy zgodne z wymaganiami użytkownika.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.