Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bsl dla służb ratowniczych

Lotnictwo cywilne, 26 czerwca 2012

Olaeris Inc. zademonstrował wielowirnikowego bezzałogowca przeznaczonego dla służb ratowniczych - AEVA. Ma on rozpoznawać sytuację na miejscu wypadku przed przybyciem policji czy straży pożarnej.

Olaeris rozwija projekt bezzałogowca przeznaczonego do działania nad terenami zurbanizowanymi od 2009. AEVA dzięki sztucznej inteligencji ma optymalizować sposób poruszania się nisko nad powierzchnią obszarów zamieszkałych, omijając przeszkody w postaci budynków, czy drzew, a także unikając zderzeń z innymi obiektami latającymi. Może latać w deszczu i przy stosunkowo silnym wietrze (IP65).

AEVA jest całkowicie zautomatyzowany. Kilka sekund po otrzymaniu zgłoszenia o wypadku lub pożarze ma startować i kierować się nad zagrożony obszar. Średni czas dotarcia w wymagany rejon ma wynosić ok. półtorej minuty, skąd bezzałogowiec przekazuje obraz jednostkom zdążającym z pomocą. Na miejscu kontrolę nad AEVA może przejąć operator z ziemi, by ratownicy mogli uzyskać potrzebne, nietypowe dane.

Wysokość działania AEVA mieści się w zakresie 0-3 km. Optymalna wysokość operacji jest równa ok. 150 m. Z pełnym ładunkiem bsl Olearisa może wykonywać zadania przez co najmniej godzinę, przekazując obraz stacjom naziemnym. Zasilany jest z akumulatorów litowo-polimerowych. Bezzałogowiec po ich rozładowaniu automatycznie leci do stacji bazowej, gdzie uzupełnia energię.

Napęd AEVA był testowany w tunelu aerodynamicznym NASA Ames Research Center. Opracowane dzięki badaniom wentylatory mają sprawność lepszą o 25% od konwencjonalnych wirników. Otunelowane wentylatory, których jest sześć, są też bezpieczniejsze dla otoczenia niż otwarte wirniki. Dla zwiększenia bezpieczeństwa wszystkie systemy sterowania AEVA są zwielokrotnione. Dla uproszczenia konstrukcji, bezzałogowiec nie ma klasycznego podwozia.

- Wymagania, które muszą spełniać cywilne bsl są zupełnie inne niż te, które są standardami dla bezzałogowców wojskowych. Problemem jest nie tylko bezpieczeństwo ludzi na ziemi, ale także ochrona ich prywatności - powiedział prezes Olaeris Inc., Ted Lindsley. AEVA jest wyposażony w transponder ADSB, który umożliwia obserwowanie jego położenia cywilnym służbom kontroli przestrzeni powietrznej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.