Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kara dla UTC

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 czerwca 2012

Władze USA nałożyły karę na koncern UTC za nielegalne dostawy do ChRL silników do napędu śmigłowców uderzeniowych Z-10. Jej wysokość wyniosła 75 mln USD.

Od 1989, gdy doszło do zajść na Placu Tienanmen, w których zginęło wielu cywilów, ChRL jest obłożona przez USA embargiem na dostawy uzbrojenia i jego komponentów. Embargo nie dotyczy podobnych urządzeń cywilnych. W przypadku urządzeń podwójnego przeznaczenia konieczne jest uzyskanie odpowiedniej licencji.

28 czerwca United Technologies Corp. oficjalnie przyznała, że dostarczała do ChRL, poprzez swą spółkę zależną Pratt & Whitney Canada, wyroby służące do produkcji śmigłowców uderzeniowych Z-10. PWC od wielu lat sprzedaje do ChRL swe silniki, które formalnie służą one do napędu samolotów i śmigłowców cywilnych. Jednak różnice między napędami wojskowymi a cywilnymi są często niewielkie. Zdarza się, że polegają jedynie na innym osprzęcie czy oprogramowaniu. UTC i PWC zależało na rozszerzeniu udziału na lukratywnym rynku chińskim, szacowanym przez nie na 2 mld USD, więc nie przestrzegały ograniczeń, czasami wprost wspierając chińskie wytwórnie wojskowe swymi technologiami i know-how. Zasadniczym przedmiotem sprzedaży, który wzbudził zastrzeżenia rządu, był software do silników, opracowywany przez inną spółkę zależną UTC - Hamilton Sundstrand. 6 wersji tego oprogramowania w wersji wojskowej trafiło do ChRL w latach 2002-2003.

Szefowie koncernu przyznają, że zorientowali się w takim wykorzystaniu dostaw od 2003-2004, ale według materiałów dostarczonych sądowi, wiedzieli o tym już od 2000. Chińczycy pierwotnie ukrywali, że budują śmigłowce bojowe. Producent Z-10 - CAIC przez wiele lat kupował potrzebne podzespoły twierdząc, że używa ich do wyrobu maszyn cywilnych.

Śledztwo w sprawie nielegalnych dostaw silników PT-6C-67C przez PWC toczyło się od 2006. Ostatecznie koncern zgodził się zapłacić karę w ramach postępowania polubownego. Jej wysokość wyniosła 75 mln USD. 20 mln USD miałby otrzymać Departament Sprawiedliwości, ale może on zrezygnować z roszczenia, jeśli UTC przeznaczy pieniądze na rozwój amerykańskiej gospodarki. Pozostałe 55 mln USD ma trafić do Departamentu Stanu.

Według Departamentu Stanu, UTC od połowy lat 1990. ponad 800 razy naruszała postanowienia Arms Export Control Act. 576 nakładano w związku z tym na ten koncern kary różnej wysokości.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.