Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Spowolnienie włoskich dostaw

Strategia i polityka, 09 lipca 2012

Obecny kryzys budżetowy spowodował znaczne ograniczenie funduszy zakupowych włoskich sił zbrojnych. W związku z tym planuje się spowolnienie tempa dostaw zamówionego już sprzętu wojskowego.

Jedną z ofiar obecnych redukcji budżetowych jest program kołowego transportera Freccia (powstałego na bazie niszczyciela czołgów Centauro). W 2006 włoskie wojska lądowe zamówiły 249 pojazdów. Dostawy pierwszych zrealizowano 3 lata później. Pierwotnie zakładano, ze kontrakt zostanie wykonany przez konsorcjum CIO, czyli Iveco Fiat i Oto Melara, do 2012. Dzisiaj wiadomo, że ostatnie wozy zostaną dostarczone dopiero w 2016 / Zdjęcie: Oto Melara

Włoskie wydatki wojskowe zmniejszają się od 2009, a tendencja ta może się zmienić dopiero w 2014 (zobacz: Włoska wyprzedaż). Tegoroczny budżet włoskiego resortu obrony (bez wydatków na korpus Karabinierów) to 13,6 mld Euro, czyli zaledwie 0,84% PKB. Większość tej kwoty, 9,6 mld pochłoną wydatki osobowe. Suma na modernizacje techniczną wyniesie jedynie 2,48 mld, zaś na prowadzenie bieżących operacji 1,54 mld Euro. Wojsko informuje, że ta ostatnia kwota jest zbyt mała, by skutecznie realizować równocześnie misje zagraniczne i szkolenie.

W związku ze zmniejszeniem wydatków na zakupy uzbrojenia, zdecydowano już o rezygnacji lub ograniczeniu części planowanych programów (zobacz np.: Problemy włoskiego lotnictwa), zmniejszeniu liczebności sił zbrojnych o 30 tys. żołnierzy i pracowników cywilnych, wreszcie o wycofaniu i sprzedaży części uzbrojenia starych typów.

W ubiegłym roku budżetowym wydatki na modernizację techniczną zostały ograniczone aż o 28%. W bieżącym przyznane kwoty są minimalnie większe. Spowodowało to konieczność spowolnienia dostaw wyposażenia, kupowanego na podstawie wieloletnich kontraktów. Dotyczy to m.in. transporterów Freccia. Także przekazanie drugiej pary budowanych w stoczni Fincantieri w Muggiano OP typu U212A Todaro (zobacz: Budowa włoskich U212A rozpoczęła się), zostanie przesunięte o rok, odpowiednio na 2016 i 2017. Z kolei proces modernizacji trałowców wydłuży się, kończąc nie w 2014, a w 2018.

Dłużej będą realizowane dostawy śmigłowców. Ostatnie NH90 trafią do wojsk lądowych i marynarki wojennej nie w 2018, a w 2021. Natomiast opóźnienie AW101 dla wojsk lotniczych również wyniesie 3 lata: kontrakt zostanie sfinalizowany w 2017. 2-letnie spowolnienie zanotują programy dostaw amunicji precyzyjnej typu Vulcano oraz nowych bomb i systemów samoobrony dla wojskowych statków powietrznych.

Utrzymane zostaną terminy dostaw m.in. 40 pojazdów saperskich oraz opancerzonych wozów medycznych, rozpoznawczych bsl czy moździerzy kalibru 81 mm dla kontyngentu afgańskiego oraz artyleryjskiej wersji transportowego Spartana, MC-27J dla wojsk specjalnych. Przyspieszeniu ulegną prace nad dostosowaniem śmigłowców uderzeniowych Mangusta do wykorzystywania ppk Spike. Jest to jednak jeden z nielicznych przykładów programów, które zdecydowano się dofinansować.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.