Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy lot FanWinga w 2013?

Lotnictwo cywilne, 22 lipca 2012

Na luty 2013 planowany jest oblot załogowej wersji FanWinga - samolotu z eksperymentalnym płatem wentylatorowym. Na razie testowane są bezzałogowce wykorzystujące nowatorską zasadę lotu.

Skrzydła FanWinga zbudowane są z części stałych i cylindrycznych wentylatorów (turbin) wirujących wokół osi równoległej do krawędzi natarcia. Wentylatory wytwarzają siłę nośną także, gdy samolot stoi nieruchomo lub porusza się z niewielką prędkością postępową. Te same wentylatory wytwarzają siłę nadającą samolotowi prędkość postępową. FanWing ma własności zbliżone do śmigłowca, który może pozostawać nawet w zawisie, ale jest od niego znacznie doskonalszy w lotach z dużymi prędkościami (choć doskonałość aerodynamiczna FanWinga jest niewielka w porównaniu do konwencjonalnych samolotów, szacowana na 1:3). Według konstruktorów, w sytuacjach awaryjnych możliwa jest - podobnie jak w wypadku śmigłowców - autorotacja, co ma zwiększyć bezpieczeństwo lotu FanWinga. Co więcej, maszynie nie grozi przeciągnięcie nawet w locie z bardzo małą prędkością i w warunkach silnej turbulencji.

Na razie budowane są obiekty bezzałogowe latające dzięki wykorzystaniu opisanej zasady. Aktualnie w tunelu aerodynamicznym testowane są segmenty płata z wirnikiem. Początek budowy prototypu jest planowany na sierpień. Ma on być gotowy do prób w listopadzie. Oblot jest planowany na luty 2013.

Brytyjska FanWing powstała w 1999. Od tego czasu buduje zdalnie sterowane modele poruszające się w powietrzu dzięki opisanej zasadzie. Duży bezzałogowy samolot z eksperymentalnym płatem został oblatany w maju 2007.

Autorem koncepcji wirnikowego płata i szefem FanWinga jest Amerykanin Patrick Peebles. Zapowiada on, że dwumiejscowy samolot załogowy zostanie zaprezentowany w 2013 podczas EAA AirVenture w Oshkosh w USA. Z FanWing współpracuje m.in. były pracownik BAE Systems George Seyfang, konstruktor odpowiedzialny w brytyjskim koncernie za nowe koncepcje.

Załogowy FanWing ma być wyposażony w wentylatory o długości 10 m i średnicy 75 cm. Jego całkowita rozpiętość, wraz z usterzeniem, ma wynosić 14 m. Masa pustego samolotu jest planowana na 350 kg, a masa startowa ma wynosić 600 kg. Długość startu ma nie przekraczać 15 m, a zakres prędkości przelotowej ma mieścić się między 35 a 125 km/h. Napęd FanWinga ma stanowić 4-suwowy Rotax 912.

Konstruktorzy FanWinga planują budowę samolotów różnej wielkości opartych na nowej zasadzie. Miałyby to być zarówno bezzałogowce transportowe, jak i stosunkowo duże samoloty pasażerskie. Mają być one tańsze w produkcji i eksploatacji niż śmigłowce o podobnych możliwościach. Powinny też być od nich znacznie cichsze.

Ilustracje: FanWing


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.