Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Murena przed oblotem

30 lipca 2012

Twórcy dwusilnikowego, czteromiejscowego samolotu dyspozycyjnego Murena zapowiadają jego bliski oblot. Prototyp zademonstrowano niedawno w Kazaniu rosyjskiemu premierowi.

Szef MWEN, Wiktor Jermolienko, demonstruje prototyp Mureny premierowi Dmitrijowi Miedwiediewowi / Zdjęcia: KAPO

Lekki samolot wielozadaniowy Murena powstaje w OOO MWEN z Kazania w Republice Tatarstanu (FR). Jego produkcja seryjna jest planowana w budowanym właśnie zakładzie Sumkar w Obwodzie Karagandzkim w Kazachstanie, gdzie w pierwszej kolejności mają powstawać samoloty rolnicze Fiermier-2 i Fiermier-500 (po uzyskaniu certyfikatu typu, do tej pory 8 Fiermierów-2 lata dzięki certyfikacji poszczególnych egzemplarzy; Fermier-2 kosztuje 150 tys. USD, zmodernizowany Fermier-500 ma kosztować 170 tys. USD). Prototyp Mureny zaprezentowano premierowi Dmitrijowi Miedwiediewowi w czasie jego wizyty w Kazaniu na początku czerwca.

Tak ma wyglądać nowy rosyjski samolot, którego produkcja ma ruszyć w Kazachstanie / Ilustracje: MWEN

W Kazaniu MWEN dysponuje powierzchnią produkcyjną równą 9 tys. m2. Zatrudnia 90 ludzi.

Murena została zaprojektowana z myślą o wysokim komforcie, dużej prędkości lotu i niskiej cenie. Jej rozpiętość wynosi 11,0 m, długość - 8,1 m, a wysokość 3,6 m. Wymiary kabiny to 2,8 x 1,24 x 1,25 m. Samolot jest napędzany dwoma silnikami Rotax-914 (przystosowanymi do 95-oktanowego paliwa samochodowego) o mocy po 115 KM, ze śmigłami pchającymi. Prędkość maksymalna Mureny ma wynosić 330 km/h, minimalna - 102 km/h, a prędkość przelotowa - 190-310 km/h, zaś wznoszenie sięga 5 m/s. Zużycie paliwa ma mieścić się w zakresie 25-42 l/h. Obliczeniowa długość rozbiegu/dobiegu to 270/220 m. Maksymalna masa startowa wynosi 1260 kg, a masa płatna 462 kg.

W Rosji powstawały już samoloty w podobnym układzie jak Murena - na zdjęciu dwumiejscowy Aeroprakt A36. Nie wszedł on do produkcji seryjnej, a jego następca - Aeroprakt A37 ma śmigła ciągnące

Rosyjski samolot to nieco pomniejszona kopia EM-11 Orka (rozpiętość - 13,5 m, długość - 8,7 m, masa startowa - 1820 kg, napęd - 2 silniki Lycoming IO-320 o mocy po 160 KM, prędkość maksymalna - 359 km/h, rozbieg/dobieg - 358/556 m). Polska konstrukcja po wielu latach starań, 8 kwietnia 2011 uzyskała certyfikat typu. Producent zapowiadał wówczas, że seryjna Orka będzie oferowana po 430 tys. Euro przy pierwotnym tempie produkcji po ok. 10 rocznie. Wytwarzanie i dalszy rozwój samolotu mają wesprzeć inwestorzy z ChRL, z którymi Zakłady Lotnicze M&M podpisały w grudniu 2011 ramową umowę o współpracy strategicznej.

Pierwowzór Mureny - skonstruowana przez Edwarda Margańskiego EM-11C Orka. Na zdjęciu piąty egzemplarz samolotu tego typu / Zdjęcie: S. Wierciak - ZL M&M

Inwestorzy z ChRL mają zamówić 30 samolotów, a później uruchomić produkcję Orek w prowincji Hainan, gdzie w pierwszej kolejności usuwane są ograniczenia ruchu lotniczego na niskiej wysokości, co jest warunkiem przyspieszenia rozwoju lotnictwa ogólnego w ChRL. 1 lutego ZL M&M przeniosły się z Bielska Białej do Bielskiego parku Technologicznego Lotnictwa Przedsiębiorczości i Innowacji w Kaniowie. Uruchomienie produkcji EM-11C Orka jest wspierane przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.