Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Viscount V100 – następca Gracza

Lotnictwo cywilne, 05 sierpnia 2012

Kończą się prace projektowe i budowa prototypu wielozadaniowego górnopłata Viscount V100. Samolot powstaje na bazie T-101 Gracz - głęboko zmodernizowanego dwupłata An-2.

Projekt samolotu Viscount V100 powstaje od 2011 w ASK ASA-Aerodizajn (Aircraft Company ASA-Aerodesign) przy współpracy z OSKBES MAI (Moskiewskiego instytutu lotniczego). Głównym konstruktorem jest Wadim Diemun. Oblot pierwszego prototypu jest planowany na koniec br.

Pierwowzór V100 - górnopłat T-101 Gracz został zaprojektowany przez znanego konstruktora J. Grunina na bazie popularnego dwupłatowca An-2. Produkcję seryjną 50 egz. rozpoczęto w latach 1990. w MAPO (obecnie RSK MIG). Okazało się wówczas, że z powodu trwającego w FR kryzysu brakuje chętnych na zakup nowych samolotów. 20 gotowych do montażu kompletów T-101 odkupiła od MAPO spółka ASK ASA-Aerodizajn. Teraz prowadzona jest głęboka modernizacja konstrukcji.

T-101 Gracz był napędzany silnikiem PZL TWD-10B, nieprodukowanym w Rosji (wówczas wytwarzała go WSK PZL Rzeszów, Przed Mielcem był Rzeszów, Skrzydlata Polska 01/2009). Viscount V100 ma być napędzany jednym z dwóch silników - Pratt & Whitney PT6A-65B lub Honeywell TPE331. Każdy z dwóch prototypów jest napędzany jednym z nich. Ma to zwiększyć wybór dla potencjalnych klientów. Silniki produkcji zachodniej mają znacznie większe okresy międzyremontowe niż TWD-10B, bo po ok. 7 tys. h.

V101 jest projektowany z uwzględnieniem przepisów AP-23 (rosyjski odpowiednik europejskich EASA CS-23 i amerykańskich FAR part 23). Pierwsza seria produkcyjna ma liczyć 20 samolotów zbudowanych z wykorzystaniem kompletów kupionych od RSK MiG. Później ASK ASA-Aerodizajn zamierza produkować po 60-100 V100 rocznie. Oferowane będą służbom państwowym, aeroklubom i użytkownikom prywatnym.

Rozpiętość V101 wynosi 18,2 m, a długość 15,2 m. Jego załoga liczy 2 osoby, a pasażerów może być 9. Pierwszy prototyp napędzany jest silnikiem PT6A-65B o mocy 1300 KM. Maksymalna masa startowa ma wynosić 5250 kg, a udźwig 2000 kg. Zasięg obliczeniowy V100 wynosi 1200 km, a prędkość przelotowa 310 km/h.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.