Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot X-48C

Lotnictwo wojskowe, 08 sierpnia 2012

Wczoraj na terenie należącej do NASA Dryden Flight Research Center odbył się oblot modelu X-48C. Służy on do badań przyszłego samolotu tankującego, transportowego w układzie latającego skrzydła.

Zdjęcie: NASA

Lot rozpoczął się wczoraj o 7:56 czasu miejscowego i trwał 9 minut. X-48C, zgodnie z oznaczeniem, jest już trzecim modelem, rozwijanym we wspólnym programie Boeinga, NASA, Cranfield Aerospace i US Air Force Research Laboratory. Jego celem jest opracowanie w ciągu najbliższych 15-20 lat nowego samolotu tankującego/transportowego dla wojsk lotniczych w układzie latającego skrzydła. Dzięki temu ma on dysponować m.in. zdecydowanie większą ładownością i niższym zużyciem paliwa niż obecnie wykorzystywane konstrukcje.

Zakłada się przy tym, że będzie on bardzo dużym statkiem powietrznym, o rozpiętości ok. 80 m. Istniejące plany wskazują na możliwość budowy wersji pasażerskiej dla ok. 800 miejsc. Obecnie jednak kwestia ta nie jest oficjalnie poruszana - stworzenie cywilnego samolotu w wyniku realizacji wojskowego, opłacanego przez państwo programu badawczego byłoby naruszeniem zasad wolnej konkurencji. Od kilkunastu lat kwestie wspierania przez rządy Boeinga i Airbusa są tematem ostrego sporu na forum WTO (Waszyngton powinien zakończyć subsydiowanie Boeinga, 2012-03-14).

X-48C ma rozpiętość ok. 7 m i został wykonany - podobnie jak X-48B (Drugi etap prób X-48B, 2008-05-25) - w skali 1:12. W odróżnieniu poprzednika, zainstalowano jednak stateczniki pionowe i wydłużono kadłub. Zrezygnowano także z 3 silników odrzutowych, na rzecz dwóch większych o ciągu po ok. 0,4 kN. Dało to łączny wzrost mocy o ok. 20%.

Oblot zdalnie sterowanego modelu rozpoczął serię prób w locie, które mogą okazać się równie długotrwałe, jak w przypadku modelu B. Zespół badawczy poinformował, że testy w pierwszym etapie będą koncentrowały się na charakterystykach w czasie startu i lądowania, lotów z małymi prędkościmi, a także pomiarach hałasu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.