Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Doskonałe początki DCNS

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 07 marca 2008

Direction des Constructions Navales Services (DCNS), po częściowej fuzji z Thalesem w marcu 2007, ogłosił swoje wyniki finansowe ze ubiegły rok.

Sztandarowym produktem DCN/DCNS jest największy europejski lotniskowiec, Charles de Gaulle, jednocześnie pierwszy, nie-amerykański okręt atomowy tej klasy. Prawdopodobnie nie będzie on ostatnim. DCNS, mając poparcie Marine Nationale, pracuje nad projektami nowych, większych jednostek tej klasy, a także, m.in., nad klasycznymi okrętami podwodnymi / Zdjęcie: Marine Nationale

DCNS to przedsiębiorstwo z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem. Państwowy zakład – jeszcze pod nazwą DCN – zajmował się budową okrętów wojennych dla marynarki Francji i odbiorców zagranicznych, a połączony z ośrodkiem projektowym, znajdował się w pozycji niezagrożonego hegemona francuskiego rynku. Do czasu wielkiego skandalu korupcyjnego w ubiegłej dekadzie, który spowodował oddzielenie ośrodka badawczego od produkcyjnego i zezwolenie rządu na częściową prywatyzację tego ostatniego.[/p

W 2002 DCN i Thales stworzyły spółki joint-venture na rzecz realizacji programu fregaty typu Horizon, co zapoczątkowało bliską współpracę obu przedsiębiorstw. Ostatecznie, w marcu ubiegłego roku, DCN przejął wszystkie, morskie aktywa francuskich oddziałów Thalesa (oprócz zakładów zajmujących się systemami pokładowymi), odstępując w zamian 25% swoich udziałów. Doprowadziło to do powstania DCNS.

Fuzja przypadła na bardzo korzystny okres, realizowania kilku dużych programów morskich. I tak, w 2005 i 2006 DCN zawarł umowy dotyczące budowy fregaty typu FREMM (zobacz, np.: Włosi zamawiają 4 fregaty FREMM) i atomowych okrętów podwodnych typu Barracuda. Od września ruszył także program doposażenia atomowego lotniskowca Charles de Gaulle, równoległy do ostatnich prac przy ostatnim z czterech strategicznych okrętów atomowych typu Le Triomphant, Le Terrible. Dostarczono drugi z okrętów amfibijnych typu Tonnere. Stocznia realizuje także kilka lukratywnych kontraktów związanych z serwisowaniem okrętów Marine Nationale.

Prawie trzecią cześć dochodów generowały zamówienia zagraniczne, związane głównie z fregatami typu Formidable dla Singapuru (zobacz: Trzy fregaty) i okrętami podwodnymi typu Scorpene, budowanymi dla Indii i Malezji wspólnie z hiszpańskim IZAR-em (zobacz: Budowa drugiego S-80 rozpoczęta).

Wszystko wskazuje również na to, że i w przyszłości zamówienia eksportowe będą przynosiły spory dochód, o czym świadczy zainteresowanie okrętami podwodnymi i fregatami ze strony takich państw, jak np. Maroko czy Brazylia.

Dzięki tak sprzyjającym trendom na rynku, DCNS osiągnął w ubiegłym roku obrót w wysokości 2,8 mld Euro, czysty zysk 146 mln i potwierdzony portfel zamówień o wartości 8,3 mld Euro. Przedsiębiorstwo zatrudnia 13 tys. osób.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.