Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Katastrofa hiszpańskiego F-5M

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 06 listopada 2012

Ministerstwo Obrony Hiszpanii poinformowało, że 2 listopada w wyniku katastrofy samolotu szkolno-bojowego CASA/Northrop F-5M, zginął instruktor, a uczeń został ciężko ranny.

Katastrofa samolotu CASA/Northrop F-5M należącego do 23. Skrzydła (Ala 23) szkolno-bojowego miała miejsce w piątek, 2 listopada o godzinie 9:47. Zginął instruktor, uczeń nadal przebywa w szpitalu w stanie ciężkim / Zdjęcie: TeleCino

Katastrofa samolotu CASA/Northrop F-5M (zmodernizowany SF-5B+) należącego do 23. Skrzydła (Ala 23) szkolno-bojowego Pata Negras wojsk lotniczych Hiszpanii stacjonującego w bazie Talavera La Real (blisko granicy z Portugalią), miała miejsce w piątek, 2 listopada o godzinie 9:47 w pobliżu Badajoz. Według wstępnych informacji, samolot w wyniku utraty mocy spadł przed pasem startowym. Całkowicie zniszczony został F-5M AE.9-025 o numerze bocznym 23-15. W wypadku zginął 38-letni mjr pilot instruktor Angel Alvarez Raigada, a uczeń por. Sergio Santamaria de Felipe został ciężko ranny.

Ministerstwo obrony Hiszpanii poinformowało, że przyczynę katastrofy bada specjalna komisja z Komitetetu Technicznego Wojskowych Wypadków Lotniczych (CITAAM). Według jednej z hipotez przyczyną katastrofy mogła być awaria lewego silnika. Sprawdzane będzie także dlaczego instruktor nie podjął próby katapultowania się i czy nie zawinił w tym przypadku system wystrzeliwania fotela. Od 1984 wojska lotnicze Hiszpanii straciły w wypadkach 14 pilotów i 12 F-5.

W wypadku całkowicie zniszczony został dwumiejscowy samolot szkolno-bojowy F-5M AE.9-025 o numerze bocznym 23-15 zmodernizowany z EF-5B+ w 2005. Jest to już czwarty F-5 utracony w tym rejonie w ciągu 12 lat - dwie wcześniejsze katastrofy miały miejsce w 2003, jedna w 2006 / Zdjęcie: Fly-News

W 1965 CASA podpisała umowę z amerykańskim Northrop na licencyjną produkcję 70 F-5. Pierwsza maszyna złożona w Getafe wykonała próbny lot w maju 1968, zaś wytwarzanie zakończono w 1971. CASA wyprodukowała 18 jednomiejscowych myśliwców bombardujących SF-5A, 18 jednomiejscowych wersji rozpoznawczych RSF-5A i 34 dwumiejscowych samolotów szkolno-bojowych SF-5B. Do lat 1990 wycofano wszystkie 36 maszyn bojowych i rozpoznawczych, zaś w 1991 zmodyfikowano wraz z kanadyjskim Bristol Aerospace 22 treningowe do wersji SF-5B+. Pod koniec lat 1990. izraelska dywizja LAHAV państwowego koncernu IAI wygrała kontrakt na modernizację samolotów do odmiany F-5M (Modernisato) we współpracy z EADS/CASA i Boeingiem. Przedłużono też eksploatację hiszpańskich maszyn do 2017.

Wszystkie należące do Ejercito del Aire samoloty SF-5B przeszło gruntowną modernizację awioniki pod katem szkolenia powietrznego dla potrzeb Eurofighter, jak też odgrywania roli przeciwnika w starciach powietrznych. F-5M otrzymały m.in. system sterowania HOTAS, systemy nawigacji VOR/ILS i TACAN, radiostacje V/UHF, wyświetlacze wielofunkcyjne, komputer misji MDP, zintegrowany system inercyjny EGI (INS/GPS), radiowysokościomierz, systemy IFF, dwa wielofunkcyjne wyświetlacze MFD/EEF dla ucznia i instruktora, a także nowe systemy zarządzania i kontroli lotów (EFIS) oraz systemy zapisu obrazu i planowania misji (TDTS).

Opracowane pod koniec lat 1950. samoloty naddźwiękowe F-5 nadal wykorzystywane są m.in. przez brazylijskie (Modernizacja ostatnich F-5, 2011-04-15; F-5 zamiast Xavantes, 2010-12-29), indonezyjskie (Dodatkowe Su-30MK2 dla Indonezji, 2012-01-11), irańskie (Saegheh – nowy irański myśliwiec, 2007-09-20), jordańskie (Turcja zmodernizuje jordańskie F-16, 2007-10-19), szwajcarskie (Modernizacja albo zakup, 2011-04-21; Szczegóły o szwajcarskich Gripenach, 2012-08-29), tajlandzkie (Tajlandia zamówiła Gripeny, 2010-11-24) i tajwańskie (LM modernizuje tajwańskie F-16, 2012-07-16) wojska lotnicze.

F-5 bardzo często ulegają wypadkom m.in. w Iranie (Samolot rozbity w Iranie to F-5, 2011-09-11; Jeszcze o irańskiej katastrofie, 2009-09-23), Korei Południowej (Rozbił się koreański F-5, 2010-06-18; Katastrofa koreańskich F-5E, 2010-03-02; Zderzenie południowokoreańskich myśliwców, 2008-11-04), czy na Tajwanie (Wina pilotów, 2012-02-08; Katastrofa tajwańskiego F-5F, 2009-07-15).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.