Podczas wystawie lotniczej w Nagoya koncern Hirobo zaprezentował makietę śmigłowca elektrycznego Bit HX-1. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej jest planowane na 2021.
Japoński koncern Hirobo przeznaczył już na program budowy śmigłowca z napędem elektrycznym Bit HX-1 ok. 125 mln USD. Mają powstać dwie podstawowe wersje maszyny – bezzałogowa i pilotowana, jednomiejscowa. Prace projektowe i badania mają potrwać 8 lat. Wyzwaniem są nie tylko problemy techniczne, ale i prawne. Na samo opracowanie metodologii certyfikowania w Japonii śmigłowców z napędem elektrycznym potrzeba 2-4 lat. Oblot prototypu – demonstratora technologii jest planowany na początek 2013.
HX-1 jest projektowany w układzie ze współosiowymi wirnikami przeciwbieżnymi. Jego prędkość przelotowa mawynosić 100 km/h. Długotrwałość lotu jest projektowana na 0,5-1 h.
Przedstawiciele Hirobo ogłosili już planowane ceny HX-1. W wersji bezzałogowej miałby on kosztować równowartość 125 tys. USD. Załogowy HX-1 wyceniono na 3 razy więcej – 375 tys. USD.
Głównym przeznaczeniem elektrycznego śmigłowca miałyby być misje poszukiwawczo-ratownicze. Cichy napęd ma ułatwiać usłyszenie ludzi wzywających pomocy, czy sygnałów dźwiękowych.