Brytyjczycy zwiększą wymagania wobec operatorów bsl po raporcie ze śledztwa w sprawie przyczyn wypadku bsl Hermes 450 w Camp Bastion w Afganistanie.
Według raportu brytyjskiego urzędu lotnictwa wojskowego (MAA), prawie połowa stacjonujących w Afganistanie brytyjskich bsl rozbiła się z powodu błędów operatorów. Raport powstał po ubiegłorocznym wypadku bsl Hermes 450 w Camp Bastion w Afganistanie. Powodem incydentu było przegrzanie i zatarcie silnika.
Z przedstawionych w raporcie danych wynika, że od 2007 – czyli od pełnego wdrożenia bsl w Afganistanie – RAF stracił 12 bezzałogowców. Kosztowało to brytyjskich podatników ponad 30 mln GBP. Na sumę tę składa się cena jednego bbsl General Atomics Reaper (szacunkowa wartość ok. 10 mln GBP) i 11 mniejszych Elbit Systems Hermes 450 (po 2 mln GBP za egz., 11 wypadków Hermesów w Afganistanie, 2012-10-25).
Większość wypadków z udziałem bsl miała miejsce podczas startów i lądowań. Członkowie komisji MAA stwierdzili, że ostrzeżenia z wcześniejszych incydentów były ignorowane przez dowództwo RAF i wojsk podległych dowództwu artylerii – personel z tego rodzaju wojsk odpowiada za brytyjskie taktyczne systemy bezzałogowe.
W wyniku śledztwa okazało się, że połowa operatorów bsl Hermes 450, nie miała wcześniejszych doświadczeń lotniczych i zaczęła kierować lotami już po 25 godzinach treningu. Komisja wskazała także na zły program szkolenia i brak możliwości dalszego rozwoju pilota. Raport wytyka im także słabą znajomość przepisów kontroli ruchu lotniczego.
Szef MAA, marszałek lotnictwa Tim Anderson po przeczytaniu raportu zażądał ponad 60 zmian w procedurach wykorzystywania Hermesów 450 w Afganistanie. Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało już o wydaniu dyspozycji natychmiastowego ich wprowadzenia w życie. Jednym z rozwiązań będzie m. in. wprowadzenie identycznego systemu przygotowywania pilotów bsl, tak jak w przypadku pilotów statków załogowych.
RAF dysponuje obecnie w Afganistanie 14 dużymi bsl. Pięć to bojowe Reapery, a 9 to rozpoznawcze Hermesy 450 Ich dopełnieniem jest 239 mniejszych, startujących z ręki Lockheed Martin Desert Hawk II, 64 mikro bsl Prox Dynamics Black Hornet i 18 mini-pionowzlotów Honeywell T-Hawk (335 brytyjskich bsl w Afganistanie, 2012-11-04).