Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wyższe wymagania dla operatorów bsl

Lotnictwo wojskowe, 18 grudnia 2012

Brytyjczycy zwiększą wymagania wobec operatorów bsl po raporcie ze śledztwa w sprawie przyczyn wypadku bsl Hermes 450 w Camp Bastion w Afganistanie.

Raport nie odnosi się do bojowych bsl General Atomics Reaper. Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii, w przekazanym do Izby Gmin sprawozdaniu podało, że samoloty te spędziły w powietrzu ponad 39 tys. h i wystrzeliły co najmniej 334 pocisków kierowanych Lockheed Martin AGM-114 Hellfire i laserowo naprowadzanych bomb Raytheon Paveway II. W odróżnieniu od działań amerykańskich bbsl, w przypadku brytyjskich odnotowano zdecydowanie niższy odsetek omyłkowych ataków na cywilów. W jedynym ujawnionym incydencie z 25 marca 2011 zabito 4 Afgańczyków, a dwóch innych zostało rannych. Atak był kierowany z Creech Air Force Base w Nevadzie / Zdjęcie: USAF

Według raportu brytyjskiego urzędu lotnictwa wojskowego (MAA), prawie połowa stacjonujących w Afganistanie brytyjskich bsl rozbiła się z powodu błędów operatorów. Raport powstał po ubiegłorocznym wypadku bsl Hermes 450 w Camp Bastion w Afganistanie. Powodem incydentu było przegrzanie i zatarcie silnika.

Z przedstawionych w raporcie danych wynika, że od 2007 – czyli od pełnego wdrożenia bsl w Afganistanie – RAF stracił 12 bezzałogowców. Kosztowało to brytyjskich podatników ponad 30 mln GBP. Na sumę tę składa się cena jednego bbsl General Atomics Reaper (szacunkowa wartość ok. 10 mln GBP) i 11 mniejszych Elbit Systems Hermes 450 (po 2 mln GBP za egz., 11 wypadków Hermesów w Afganistanie, 2012-10-25).

Większość wypadków z udziałem bsl miała miejsce podczas startów i lądowań. Członkowie komisji MAA stwierdzili, że ostrzeżenia z wcześniejszych incydentów były ignorowane przez dowództwo RAF i wojsk podległych dowództwu artylerii – personel z tego rodzaju wojsk odpowiada za brytyjskie taktyczne systemy bezzałogowe.

W wyniku śledztwa okazało się, że połowa operatorów bsl Hermes 450, nie miała wcześniejszych doświadczeń lotniczych i zaczęła kierować lotami już po 25 godzinach treningu. Komisja wskazała także na zły program szkolenia i brak możliwości dalszego rozwoju pilota. Raport wytyka im także słabą znajomość przepisów kontroli ruchu lotniczego.

Szef MAA, marszałek lotnictwa Tim Anderson po przeczytaniu raportu zażądał ponad 60 zmian w procedurach wykorzystywania Hermesów 450 w Afganistanie. Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało już o wydaniu dyspozycji natychmiastowego ich wprowadzenia w życie. Jednym z rozwiązań będzie m. in. wprowadzenie identycznego systemu przygotowywania pilotów bsl, tak jak w przypadku pilotów statków załogowych.

RAF dysponuje obecnie w Afganistanie 14 dużymi bsl. Pięć to bojowe Reapery, a 9 to rozpoznawcze Hermesy 450 Ich dopełnieniem jest 239 mniejszych, startujących z ręki Lockheed Martin Desert Hawk II, 64 mikro bsl Prox Dynamics Black Hornet i 18 mini-pionowzlotów Honeywell T-Hawk (335 brytyjskich bsl w Afganistanie, 2012-11-04).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.