Koncern General Electric poinformował o podjęciu decyzji o zakupie włoskiego producenta silników Avio (bez jego części kosmicznej). Kontrakt ma być wart 3,3 mld Euro.
General Electric Co. chce odkupić za 3,3 mld Euro (4,37 mld USD) akcje Avio od Cinven Ltd (w 2006 kupił 81% akcji Avio od Carlyle Group) i przeżywającego poważne problemy konglomeratu Finmeccanica SpA (właściciel 15% akcji, Specjalna kontrola nad Finmeccanica, 2012-08-13). Wycena została dokonana poprzez przemnożenie przez 8,5 szacowanego zysku przed potrąceniem koszów finansowych (amortyzacja, podatki, odsetki od kredytów) – EBITDA (w 2011 – 384 mln Euro). GE ma przejąć dział silników lotniczych Avio, pozostawiając część kosmiczną koncernu. Dział lotniczy Avio przyniósł w ub.r. przychód równy 1,7 mld Euro (2,2 mld USD), a kosmiczny jedynie 297 mln Euro. Dział kosmiczny jest głównym realizatorem programu budowy rakiety nośnej Vega. Cinven i Finmeccanica poszukują kupców również na tę część Avio.
Według nieoficjalnych informacji, General Electric przebił oferty SafranCVC, Capital Partners. MTU Aero Engines i Clessidra SGR. Poza zaproponowaniem najwyższej ceny, GE zapowiedział zainwestowanie w ciągu najbliższej dekady 1,1 mld USD. Avio zatrudnia 5300 pracowników, w tym 4500 w dziale lotniczym. Oddział przedsiębiorstwa funkcjonuje także w Polsce (Krzysztof Krystowski nowym szefem Bumaru, 2012-04-13).
GE konsoliduje w ostatnim czasie sieć dostaw komponentów potrzebnych w produkcji silników lotniczych, w tym GEnx, napędzających najnowsze Boeingi 787 i 747-8. W październiku podpisał umowę z Mitsui&Co, a w listopadzie z Parker Hannifin Corp. Przejęcie działu lotniczego Avio to największy zakup realizowany przez GE w branży lotniczej od maja 2007, gdy koncern kupił za 4,8 mld USD część Smiths Group.