Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mini bsl dla policji

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 marca 2008

Niecały rok po wysłaniu testowej partii miniaturowych bsl Honeywell Micro Air Vehicle (MAV) do Iraku, podobne aparaty może otrzymać amerykańska policja z Miami. Jeżeli zostaną one dopuszczone do wykorzystywania w cywilnej przestrzeni powietrznej.

Prototyp MAV w czasie prób. W centralnej części wentylator, zapewniający możliwość poruszania się w pionie. Przechył - podobnie jak w śmigłowcach - oraz odchylane klapy pod wentylatorem umożliwiają ruch poziomy, z prędkością do 90 km/h. Za podwozie dla aparatu o masie zaledwie 6,3 kg służą cztery elastyczne druty. Bsl może być wyposażony w kamerę dzienną lub pracującą w podczerwieni (na wysięgnikach bocznych) / Zdjęcie: Honeywell

MAV został stworzony w konkursie ogłoszonym przez DARPA. W Iraku pomaga żołnierzom wyszukiwać improwizowanych ładunków wybuchowych, umieszczonych wzdłuż dróg przejazdu wojskowych konwojów. Niewielka i stosunkowo prosta konstrukcja pozwala na przenoszenie jej w rejon działania w plecaku. Istnieje możliwość zaprogramowania trasy lotu, z wykorzystaniem do 100 punktów kontrolnych.

MAV wzbudził także zainteresowanie policji. W jednym ze stanów planowane jest wykorzystywania bezzałogowców do kontroli przestrzegania ograniczeń prędkości. W Miami zaś, planowane jest ich wykorzystywanie w grupach interwencyjnych SWAT. Miałyby one pozwolić na rozpoznanie terenu akcji. Miejscowi policjanci zastrzegają, że inne wykorzystanie aparatów byłoby zabronione.

Mimo tego pomysł napotkał na istotne zastrzeżenia. Najważniejszy dotyczy dopuszczenia do poruszania się bezzałogowców w cywilnej przestrzeni powietrznej. Faktem jest bowiem, że bsl działają już w ramach ochrony granic USA, ale nad terenami niezamieszkałymi lub nad morzem. Tymczasem MAV mają działać głównie w terenie miejskim i do tej pory nie wypracowano odpowiednich procedur i sposobów użycia bezzałogowców w takim otoczeniu. Z podobnym problemem spotkały się europejskie władze lotnicze, a jego rozwiązanie planowane jest dopiero na połowę przyszłej dekady (zobacz: Nowy Skeldar).

O ile jednak na Starym Kontynencie kwestia ta ma zostać rozwiązana kompleksowo - również w odniesieniu do większych aparatów, poruszających się np. korytarzami dla samolotów pasażerskich - w USA występuje nagła potrzeba określenia standardów wykorzystywania małych aparatów bezzałogowych przez policję. Doszło już bowiem do takich eksperymentów, ukróconych jednak przez władze lotnictwa cywilnego.

Poważne kontrowersje budzi możliwość zagrożenia prywatności postronnych osób. Środowiska występujące przeciwko montowaniu kamer w miejscach, gdzie można obserwować prywatne domy, protestują równie silnie, w przypadku rozpoznawczych bsl dla policji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.