Indie po ponad 2 latach negocjacji sfinalizowały z General Electric umowę na zakup 99 silników odrzutowych F414. Będą one napędzały drugą partię myśliwców HAL Tejas.
Umowa zakłada, że pierwsza partia 18 silników zostanie zakupiona bezpośrednio w USA, a pozostałe będą montowane w Indiach. Porozumienie zawiera opcję na licencyjny montaż kolejnych 100 silników. Prawdopodobne jest jednak podpisanie w przyszłości kolejnej umowy – wojska lotnicze Indii planują kupić łącznie ok. 300 samolotów HAL Tejas. Według indyjskich mediów, pierwsze dostawy powinny zostać zrealizowane w latach 2014-2015.
Silniki General Electric F414-GE-INS6 zostały wybrane w przetargu na napęd dla myśliwców HAL Tejas Mk2 we wrześniu 2010. Amerykańska oferta pokonała wtedy Eurojeta EJ 200 (Amerykańskie silniki Tejasów, 2010-10-01). Przypomnijmy, że pierwsze egzemplarze tych myśliwców były wyposażane w starsze i słabsze jednostki F404 tego samego producenta.
Inicjując program budowy indyjskich lekkich myśliwców (Light Combat Aircraft) zakładano opracowanie nie tylko płatowca, ale i silnika. Gas Turbine Research Establishment z Bangalore, część agencji badań wojskowych DRDO, rozpoczęła prace w latach 1980. mające na celu zbudowanie odpowiednika silników klasy Eurojet EJ200, Snecma M88, GE F414 czy P&W F119.
W rezultacie powstały demonstratory i prototypy silników Kaveri, jednak w 2008 zdecydowano o zakupie dla drugiej partii zmodernizowanych myśliwców Tejas Mk2 jednostek napędowych za granicą. Powodem było nieuzyskanie zakładanych charakterystyk technicznych przez Kaveri – osiągnięto np. ciąg rzędu 80 kN zamiast oczekiwanych 95-100kN. Za to ośmiokrotne przekroczono budżet przedsięwzięcia: 24,8 mld rupii zamiast zakładanych 3,82 mld rupii. Według nieoficjalnych informacji, program został ostatecznie zarzucony w ub.r. (Kaveri anulowany?, 2012-06-18).