Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Odmłodzona Cessna 421

Lotnictwo cywilne, 29 stycznia 2013

Grupa byłych pracowników amerykańskiego przemysłu lotniczego założyła spółkę – Aviation Alliance – której celem jest modernizowanie samolotów lotnictwa ogólnego. Pierwszą propozycją jest Excalibur 421, przebudowana Cessna 421.

Standardowa Cessna 421C z silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney PT6A-135A. Ostatnie samoloty modelu 421 zostały wyprodukowane w 1985 / Zdjęcie: noticiassin.com

W grupie założycieli Aviation Alliance znalazł się m.in. Jack Pelton, były prezes Cessny, przedstawiciele przedsiębiorstw przemysłu pomocniczego oraz spółki projektowe, finansowe i zajmujące się eksploatacją układów napędowych. Nowy podmiot chce oferować głęboko zmodernizowane samoloty lotnictwa ogólnego, głównie dyspozycyjne, w oparciu o mocniejsze silniki, przebudowane wnętrza i nowoczesną awionikę. Zakłada się przy tym, że modernizacjom i generalnym remontom będą poddawane nie produkowane już typy maszyn.

Obecnie spółka opracowuje prototyp Excalibura 421, czyli odmiany Cessny 421 wyposażonej w turbośmigłowe Pratt & Whitney PT6A-135A o stałej mocy maksymalnej 750 KM każdy. Dzięki temu – w porównaniu do standardowego modelu z silnikami tłokowymi – można zwiększyć prędkość maksymalną z 475 do prawie 610 km/h.

Taki układ został już zastosowany w seryjnych Cessnach 421C (R421CP), sprzedawanych od ponad ćwierć wieku. Oferta spółki bazuje jednak na najnowszej odmianie silników, przebudowanym wnętrzu, zestawie awionicznym Garmina oraz instalacji elektrycznej o większej mocy. Dodatkowo wprowadzono także zmiany w płatowcu – w tym zainstalowano winglety – które powinny z odczuwalny sposób zmniejszyć zużycie paliwa.

Prototyp ma zostać ukończony w ciągu najbliższych miesięcy. Przedstawiciele Aviation Alliance deklarują, że będą w stanie dostarczyć pierwszy seryjny samolot już pod koniec 2013. Jego cenę oszacowano na 2,5 mln USD, co należy uznać za bardzo umiarkowaną w segmencie maszyn dla 6 pasażerów i maksymalnej masie startowej 3,4 t.

W najbliższych planach jest także modernizacja Gulfstreamów rodzin GIII/GIV pod kątem zwiększenia ich zasięgu, co jest istotne z punktu widzenia podróży międzykontynentalnych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.