Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Awaryjne lądowanie Tu-204

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 17 lutego 2013

We Władywostoku awaryjnie lądował samolot pasażerski Tu-204. Powodem było uszkodzenie głównej instalacji hydraulicznej.

Tu-204 linii Władywostok Awia / Zdjęcie: svo.aero

Samolot pasażerski Tu-204 leciał z Władywostoku do Pietropawłowska Kamczackiego. Na jego pokładzie znajdowało się 97 pasażerów i 7 członków załogi. Start nastąpił dziś o 7:44 czasu lokalnego (lot XF/SU4614), a lądowanie planowano na 11:45. Do awarii głównej instalacji hydraulicznej doszło o 9:30. Dowódca załogi zdecydował wówczas o zawróceniu samolotu do Władywostoku. Uszkodzony Tu-204 wylądował o 12:03na lotnisku, z którego wystartował.

Awaryjne lądowanie Tu-204nie spowodowało żadnych szkód. Nikomu nic się nie stało. Pasażerowie feralnego lotu polecieli o 13:56 do Pietropawłowska Kamczackiego innym samolotem. Pasażer, który miał lecieć z przesiadką do Moskwy, poleciał do stolicy FR bezpośrednio innym rejsem.

Trasa z Władywostoku do Pietropawłowska Kamczackiego jest obsługiwana wspólnie przez linie Aerofłot i Władywostok Awia. Uszkodzony Tu-204-300, nr rej. RA-64044, nr ser. 145074186404, należał do tej drugiej linii. Został naprawiony w ciągu kilku godzin od awaryjnego lądowania.

Do poważniejszej w skutkach awarii Tu-204 doszło 29 grudnia 2012 na lotnisko Wnukowo pod Moskwą (Katastrofa Tu-204 na Wnukowie, 2012-12-29). Samolot linii Red Wings wypadł wówczas z pasa i rozbił o wał ochronny lotniska. Zginęło 5 z 8 członków załogi znajdujących się wówczas na pokładzie maszyny. Przyczyną katastrofy było nieprawidłowe działanie układu hamulcowego (rewersu siników).

* * *

Inne standardy bezpieczeństwa niż w liniach rosyjskich są stosowane w PLL LOT. 1 listopada 2011 Boeing 767-300ER, lecący z Newark do Warszawy, nie został zawrócony na lotnisko startu mimo uszkodzenia głównej instalacji hydraulicznej już kilkadziesiąt sekund po oderwaniu od pasa (Szczęśliwe lądowanie na Okęciu, 2011-11-01). Samolot z 221 pasażerami i 9 członkami załogi na pokładzie leciał kilka godzin nad Atlantykiem. Jakkolwiek dalsza awaria jednej z rezerwowych instalacji hydraulicznych mogła doprowadzić w wóczas do katastrofy. Lot zakończył się szczęśliwym lądowaniem, ale samolot został zniszczony, gdy okazało się że załoga nie potrafi wysunąć podwozia (Jeden mały bezpiecznik..., 2011-12-01). Łączne straty spowodowane tym wydarzeniem (w tym długotrwałym wyłączeniem z eksploatacji lotniska na Okęciu) można szacować na co najmniej kilkanaście mln USD (Wrak Boeinga sprzedany, 2012-11-08).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.