Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tu-134 wrócą do służby

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 18 lutego 2013

Dowództwo WWS chce, by do służby wróciły samoloty szkolne Tu-134UKŁ i Tu-134Sz, służące do szkolenia załóg lotnictwa bombowego dalekiego zasięgu.

Wojskowe modyfikacje Tu-134 na lotnisku Czelabińskiego wyższego wojskowego instytutu nawigatorów (CzWWAISz) / Zdjęcie: Anton Marisow

Tu-134UKŁ i Tu-134Sz zostały wycofane ze służby w 2011 po postanowieniu prezydenta Dmitrija Miedwiediewa, które dotyczyło cywilnych wersji Tu-134. Decyzja zapadła po katastrofie samolotu tego typu pod Pietrozawodskiem w czerwcu 2011. Zginęły wtedy 44 osoby (Katastrofa Tu-134, 2011-06-21). Ówczesny minister obrony Anatolij Sierdiukow postanowił wycofać z lotów także wojskowe odmiany Tu-134 i zaprzestać ich serwisowania. W 2012 Tu-134UKŁ i Tu-134Sz latały jedynie incydentalnie, w ramach posiadanych resursów, w końcowych fazach szkolenia nawigatorów lotnictwa dalekiego zasięgu (Dalnoj Awiacji).

Tu-134UKŁ służyły do szkolenia pilotów bombowców dalekiego zasięgu Tu-160, Tu-95MS i Tu-22M3. Na Tu-134Sz szkolono z kolei nawigatorów Dalnoj Awiacji. Samoloty te określano jako szkolno-bojowe, bo mogły przenosić bomby ćwiczebne. Łącznie różnych wersji Tu-134, w większości w złym stanie technicznym, pozostaje w WWS około 50. Inne używane obecnie samoloty, które mogłyby zostać ewentualnie użyte do podobnego szkolenia, w tym turbośmigłowe An-24 i An-26, nie są ani odpowiednio wyposażone, ani nie mają wymaganych parametrów lotu.

Ministerstwo Obrony FR rozważało zastąpienie Tu-134UKŁ i Tu-134Sz nowocześniejszymi, odpowiednio przebudowanymi Tu-204/214. Okazało się jednak, że nie będzie to możliwe przed 2016. Teraz, według Izwiestii, dowództwo WWS zwróciło się do ministra obrony Siergieja Szojgu o przywrócenie do służby Tu-134UKŁ i Tu-134Sz, po uprzednim ich wyremontowaniu. Według wstępnych szacunków, przygotowanie powrotu samolotów do służby może kosztować 20 mln rubli.

Według analityków, przebudowa Tu-204/214 na samoloty szkolne nie ma sensu ekonomicznego do czasu wprowadzenia do linii bombowca dalekiego zasięgu nowej generacji. PAK DA (perspiektiwnyj awiacionnyj kompleks dalnoj awiacji) nie wejdzie tymczasem do linii przed połową lat 2020. Bardziej prawdopodobny jest nawet 2030 (Zatwierdzona geometria PAK DA, 2012-09-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.