Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Najbezpieczniejszy rok IATA

Lotnictwo cywilne, 04 marca 2013

Według informacji IATA, ubiegły rok był najlepszy w historii pod względem bezpieczeństwa. W 2012 wydarzyło się najmniej wypadków z udziałem samolotów pasażerskich produkcji zachodniej.

W 2012 najczęstszą przyczyną wypadków samolotów pasażerskich zrzeszonych w IATA było wykołowanie samolotu poza drogę startową / Zdjęcie: AV Herald

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) opublikowało statystyki dotyczące wypadków samolotów pasażerskich produkcji zachodniej, jakie miały miejsce w ub. r. Na całym świecie przewiozły one prawie 3 mld pasażerów, wykonując 37,5 mln lotów. 29,8 mln z nich zostało zrealizowanych przez odrzutowce, a pozostałe – przez samoloty turbośmigłowe. W tym czasie miało miejsce 75 incydentów (w 2011 – 92) i 15 katastrof (22 w 2011) wszystkich typów samolotów produkowanych na całym świecie. W porównaniu z 2011 liczba wypadków bez ofiar śmiertelnych, w których uczestniczyły samoloty produkcji zachodniej spadła z 11 do 6, a katastrof – z 5 do 3 (łącznie zginęło w nich 414 osób).

Jak stwierdził Tony Tyler, prezes IATA 2012 był najlepszym rokiem pod względem bezpieczeństwa w historii lotnictwa. Codziennie wykonano ok. 100 tys. lotów, które bezpiecznie zakończyły się w porcie docelowym. Jednak wiele jeszcze pozostało do zrobienia. Nawet jeden wypadek to wciąż o jeden za dużo, a każda śmierć to ludzka tragedia.

Najwięcej incydentów – aż 28% –  stanowiło wykołowanie poza drogę startową podczas startu lub lądowania. Najczęściej spowodowanych było zbyt dalekim przyziemieniem, niezadziałaniem instalacji hamulców podwozia w sposób prawidłowy lub utratą stateczności kierunkowej po przyziemieniu. Z kolei katastrofy spowodowane utratą możliwości sterowania lotem statku powietrznego były przyczyną tylko 6 incydentów, jednak w ich następstwie poniosła śmierć największa liczba pasażerów.

Tradycyjnie najgorzej przedstawia się kwestia bezpieczeństwa na kontynencie afrykańskim. Liczba incydentów wzrosła tam z 8 w 2011 do 13 w ub. r. W dodatku niemal podwoił się wskaźnik wypadkowości, który w 2011 wynosił 6,17, a w 2012 – aż 12,44 na 1 mln lotów.


Drukuj Góra