Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Więcej cywilnych śmigłowców lekkich

Lotnictwo cywilne, 05 marca 2013

Honeywell przewiduje, że w okresie 2013-2017 zakupionych zostanie od 4900 do 5600 nowych śmigłowców cywilnych z napędem turbinowym. Zostaną one nabyte przez przedsiębiorstwa z branży wydobywczej, medycznej i transportowej.W ciągu następnych kilku lat szczególnie chętnie kupowane będą lekkie śmigłowce dwusilnikowe z napędem turbinowym, m.in. AW109 / Zdjęcie: AgustaWestland

Prognoza powstała przy współudziale ponad 1000 osób zarządzających operacjami lotniczymi w przedsiębiorstwach oferujących różnorodne usługi śmigłowcowe, m.in. transport na morskie platformy wiertnicze, czy ratownictwo medyczne. Nie uwzględniono w niej jednak największych użytkowników, posiadających liczną flotę wiropłatów.

Jak można przeczytać w opublikowanej analizie, w najbliższych trzech latach zapotrzebowanie wzrośnie aż o 35% w porównaniu z ubiegłoroczną prognozą. Powodem tego jest wyczerpywanie się trwałości użytkowej statków powietrznych eksploatowanych obecnie, zmiany wymagań operacyjnych, wygasanie gwarancji i nowe przepisy, narzucające konieczność użytkowania śmigłowców dwusilnikowych.

Najwięcej nowych śmigłowców – odpowiednio 28% i 27% zakupionych zostanie przez przedsiębiorstwa europejskie i północnoamerykańskie. Do Ameryki Pd. i Łacińskiej trafi 20% nowo wyprodukowanych wiropłatów, a do Azji i Oceanii – 19%. Pozostałe 6% nabędą Afrykanie i Arabowie.

Zdaniem analityków Honeywella najbardziej poszukiwane będą lekkie śmigłowce jednosilnikowe, takie jak Eurocoptery z rodziny EC130/AS350 (Rekordowe wyniki Eurocoptera, 2012-01-25), Bell 407 i Robinson R66 (Robinson wychodzi na prostą, 2012-01-12). Głównie interesują się nimi użytkownicy z Ameryki Pn., Bliskiego Wschodu i Afryki. Niemal połowa ankietowanych nosi się z zamiarem nabycia śmigłowców lekkich dwusilnikowych (AgustaWestland AW109, Bell 429, EC135) lub średnich (AW139 (AgustaWestland nie zwalnia tempa, 2012-10-18), AW169, Bell 412, EC145, Sikorsky S-76). Nieco spadnie popyt na ciężkie wielosilnikowe EC225, Mi-171 czy S-92.

Wzrosnąć ma także nalot, niezależnie od rodzaju działalności przewoźników, czy miejsca jego stacjonowania. Obecnie najwięcej godzin w powietrzu – średnio aż 725 rocznie – spędzają śmigłowce przewożące pracowników na platformy wiertnicze. Wiropłaty używane do ratownictwa medycznego, szkolenia, lotów widokowych i rekreacyjnych latają przez 410-450 h w roku. Z kolei śmigłowce służb porządku publicznego i stacji telewizyjnych notują roczny nalot wynoszący 375-390 h. Najmniej obciążone są wiropłaty służące do przewozu ludzi biznesu – zaledwie przez 300 h w roku.

Uczestnicy ankiety odpowiadali także na pytanie, jaki śmigłowiec poleciliby swoim znajomym. Najczęściej wymieniane były (w kolejności alfabetycznej) – AW139, rodzina Bell 206, Bell 407, Bell 412, rodzina EC130/EC150 i S-76.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.