Japan Airlines i Airbus Industries zawarły dziś porozumienie o zakupie 31 A350 z opcją na 25 kolejnych. To pierwsze zamówienie europejskich samolotów przez przewoźnika, od czasu fuzji z Japan Air Systems.
Umowa dotyczy zakupu 18 A350-900 i 13 A350-1000. Będą one dostarczane od 2019, w okresie 6 lat. Napęd samolotów stanowić będą silniki Rolls-Royce Trent XWB. Opcja przewiduje kupno 25 dalszych samolotów, jednak nie sprecyzowano, jakich modeli.
Producent nie podał wartości umowy. Według oficjalnych danych cena jednostkowa A350-900 to 287,7 mln USD. A350-1000 kosztuje 332,1 mln USD. Przyjmując te kwoty, dzisiejsza transakcja ma wartość niemal 9,5 mld USD.
Japan Airlines (JAL) są pierwszym japońskim towarzystwem, które zamówiło A350. W dodatku jest to pierwszy w historii linii przypadek zakupu samolotów europejskich. Jednak Japan Air Systems, które połączyły się z JAL w 2002, eksploatowały Airbusy A300.
Obecnie flota przewoźnika składa się ze 117 Boeingów 737, 767, 777 i 787-8 (Kolejna awaria Dreamlinera JAL, 2013-06-02). JAL zamówiły także Dreamlinery 787-9, których dostawy rozpoczną się w 2015.
Samoloty Airbusa użytkuje kilka innych towarzystw z Kraju Kwitnącej Wiśni. Są to AirAsia Japan (które wkrótce przekształci się w Vanilla Air (Vanilla Air zamiast AirAsia Japan, 2013-08-20)), All Nippon Airways, Jetstar Japan – odbiorca 100. samolot Airbusa dostarczonego w br. (Pierwsze Sharklety w Japonii, 2013-02-19), Peach Aviation, Skymark Airlines, które zamówiło 6 A380 i wyleasinguje 10 A330 oraz Starflyer.
W ciągu ostatnich 2 lat flota samolotów użytkowanych przez linie z Japonii produkowanych przez Airbusa zwiększyła się trzykrotnie. Analitycy z Tuluzy przewidują, że ich ilość ulegnie podwojeniu przez następnych 5 lat.