Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Team Tempest ujawnia nowe informacje

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 17 czerwca 2023

Team Tempest (Makieta FCAS Tempest, 2021-03-30), opracowujący nowy brytyjski samolot bojowy, ujawnił nowe informacje o technologiach i technikach wykorzystywanych w programie. Specjaliści z BAE Systems, Rolls-Royce, Leonardo UK, MBDA i Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii pracują obecnie nad demonstratorem technologii naddźwiękowego myśliwca stealth przyszłości. Od 2035 ma on zastąpić w RAF eksploatowane od 2003 Typhoony.

Prace nad demonstratorem technologii, finansowane przez rząd Wielkiej Brytanii (Gospodarcze aspekty programu Tempest, 2020-10-17), trwają od lipca 2022. Jego oblot jest obecnie planowany na 2027. Ma w nim zostać wykorzystywanych wiele innowacyjnych technik i procesów cyfrowych.

Makieta platformy ewakuacyjnej załogi demonstratora samolotu bojowego używana w testach naziemnych / Zdjęcie: BAE Systems

Program Tempest jest brytyjskim wkładem w Global Combat Air Program (GCAP), w którym uczestniczą także Włochy i Japonia (Japończycy stawiają na Europę w programie F-X, 2020-02-05). W 2023  Wielka Brytania planuje wydać na niego równowartość 926 mln USD. Według prognoz, roczne brytyjskie wydatki mają wzrosnąć do 1,1 mld USD w 2033.

Team Tempest ujawnił, że inżynierowie BAE Systems wykorzystują automatyczne kodowanie do tworzenia oprogramowania systemów o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa w ciągu kilku dni, a nie – jak dotąd – tygodni. Umożliwia to szybką ocenę systemów sterowania lotem podczas bardziej złożonych manewrów, a symulator rejestruje kluczowe dane dotyczące tego, jak myśliwiec będzie się zachowywał, na wiele lat przed pierwszym lotem.

Projektanci przeprowadzają również testy aerodynamiczne silnika. Wykorzystują nowe, zaawansowane procesy produkcyjne w celu wytworzenia kanału silnika, który ma unikatowy kształt, aby spowolnić powietrze z prędkości naddźwiękowych do poddźwiękowych w przedniej strefie silnika. Wlot ma mniej ruchomych części niż w obecnie budowanych samolotach, co upraszcza konstrukcję płatowca. Będzie więc ona tańsza w produkcji i bardziej niezawodna.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.