Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dostawcy SSN-AUKUS wybrani

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 22 marca 2024

Rząd Australii wybrał podmioty odpowiedzialne za budowę okrętów podwodnych o napędzie jądrowym w ramach inicjatywy SSN-AUKUS. Australijskie jednostki ma zbudować BAE Systems we współpracy z australijskim przedsiębiorstwem stoczniowym ASC. Wybór został ogłoszony przez wicepremiera Australii Richarda Marlesa i ministra obrony W. Brytanii Granta Shappsa.

Budowa OP o napędzie jądrowym dla Royal Australian Navy jest uznawana za największe i najbardziej skomplikowane przedsięwzięcie, w jakie zaangażowała się Australia / Ilustracja: BAE Systems

Program budowy OP o napędzie jądrowym jest uznawany za największy przedsięwzięcie przemysłowe w Australii pod względem skali i złożoności technicznej. Jednostki mają jednak korzystać z technologii wszystkich państw sojuszu AUKUS, w tym również z USA.

Wybór głównych wykonawców tego programu jest efektem wielomiesięcznych negocjacji. Powinno to skutkować budową 7 okrętów podwodnych dla Royal Navy i kolejnych 5 dla Royal Australian Navy. Pierwsza jednostka brytyjska powinna zostać dostarczona pod koniec lat 2030., a australijska na początku lat 2040.

Na potrzeby realizacji programu Brytyjczycy i Australijczycy inwestują w przemysł chcąc stworzyć ok. 7 tys. miejsc pracy. W szczytowym okresie w program SSN-AUKUS w samej W. Brytanii ma być zaangażowanych ponad 21 tys. pracowników. W ub. r. MO W. Brytanii skierowało dla BAE Systems fundusze w wysokości 4 mln GBP, które do 2028 mają pozwolić zwiększyć możliwości przedsiębiorstwa w zakresie projektowania i budowy OP. Do końca lat 2030. podwojeniu ulegnie powierzchnia stoczni w Barrow (z 80 tys. m² do 160 tys. m²). Rośnie też zatrudnienie. Obecnie zwiększono je w BAE Systems do 13,5 tys. pracowników, lecz planowane jest osiągnięcie nawet ok. 17 tys. zaangażowanych w SSN-AUKUS.

Nie zostanie pominięty także australijski potencjał. ASC ma zdobywać doświadczenia począwszy od obsługi technicznej okrętów podwodnych o napędzie jądrowym. Obecnie ma ono kompetencje do obsługi konwencjonalnych OP typu Collins. Powinno to nastąpić wraz z rotacyjną obecnością w Australii jednostek brytyjskich i amerykańskich. ASC ma odpowiadać także za obsługę przyszłych australijskich OP typu Virginia a docelowo również SSN-AUKUS. Te ostatnie mają być budowane z udziałem ASC w australijskiej stoczni w Osborne (Australia planuje podwojenie floty, 2024-02-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.