Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Morskie testy Camcoptera

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 16 kwietnia 2008

Schiebel Elektronische Gerate GmbH poinformował wczoraj o zakończeniu marcowych testów bezzałogowego śmigłowca rozpoznawczego Camcopter S-100 na pokładzie pakistańskiej fregaty typu Babur.

Camcopter S-100 na pokładzie pakistańskiej fregaty. Śmigłowiec o długości nieco ponad 3 m, napędzany jest silnikiem Diamond o mocy 55 KM (Diamond to odnoszący sukcesy eksportowe, austriacki producent motoszybowców i lekkich samolotów sportowo-turystycznych). Maksymalny udźwig śmigłowca wynosi 50 kg. Standardowe wyposażenie - głowica z kamerą dzienno-nocną i kamerą podczerwieni - ma masę 25 kg. W tej konfiguracji bsl może prowadzić 6-godzinne misje, z prędkością ekonomiczną 100 km/h. Prędkość maksymalna to ponad 220 km/h / Zdjęcie: Schiebel

Schiebel, niewielka austriacka spółka, zatrudniająca zaledwie 150 osób, jest jednym z najbardziej liczących się dostawców systemów do wykrywania min. Jest tak od końca lat 1980., kiedy US Army złożyła w spółce zamówienie na 18 tys. detektorów.

W ubiegłej dekadzie Schiebel rozwinął swoją działalność, wchodząc na rynek bsl. Pierwszy, udany śmigłowiec powstał w 2005. Rok później rozpoczęły się jego testy, prowadzone przez austriackie ministerstwo spraw wewnętrznych. Najważniejsze było jednak zdobycie zamówienia Zjednoczonych Emiratów Arabskich, których wojska lądowe zdecydowały się na zakup 40 Camcopterów S-100, z opcją na kolejne 40. To otworzyło drogę do kolejnych zamówień. Do tej pory jeszcze trzy, nieujawnione z nazwy kraje zdecydowały się na podobny zakup, zwiększając potwierdzony portfel zamówień do 200 wiropłatów.

Nocne lądowanie śmigłowca. Operatorzy przy konsoli sterowania mogą sterować bsl-em w tej fazie lotu. Standardowo jednak jest to procedura automatyczna. Po znalezieniu się śmigłowca kilkadziesiąt metrów od pokładu, jest on zdalnie naprowadzany na punkt lądowania. Okręt macierzysty musi jednak płynąć z prędkością mniejszą niż 13 w. / Zdjęcie: Schiebel

Ostatnie próby morskie śmigłowca, które zakończyły się 16 marca, przeprowadzono z pokładu pakistańskiej fregaty typu Babur (ex-brytyjska jednostka typu 21), na Morzu Arabskim. Informacja ta, wraz z danymi o wzięciu udziału w próbie przedstawicieli pakistańskiej marynarki wojennej i lokalnego partnera przemysłowego, ujawnia jednego z trzech - po ZEA - kupca austriackiego śmigłowca.

W trakcie prób przeprowadzono kilka misji. Naziemna obsługa śmigłowca wykryła wszystkie testowe cele na morzu i lądzie. Sprawdzano również działanie Camcoptera w czasie lotu po zaprogramowanej trasie, jak i w locie kierowanym.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.