Ultralekki szybowiec z napędem mięśniowym, czyli lotnictwo ekologiczne, to propozycja szwajcarskiej Ruppert Composite. Waży zaledwie 54 kg.
Szwajcarska Ruppert Composite GmbH zaprezentowała zmodyfikowany szybowiec Archaeopteryx wyposażony w napęd mięśniowy. W kabinie pilota pojawiły się pedały rowerowe. Stąd wałkiem skrętnym napęd jest przekazywany do przekładni rowerowej i dalej na składane śmigło, które pozwala na wspomaganie startu i w razie potrzeby umożliwia dolot do najbliższego komina, albo na lotnisko.
Bazowy Archaeopteryx waży 54 kg, a po modyfikacjach nieco ponad 60 kg. Start odbywa się w sposób typowo lotniarski, czyli na nogach pilota. Lot i lądowanie są już typowo szybowcowe. Z powodu swoich charakterystyk i możliwości Archaeopteryx jest częstym gościem na zboczach, gdzie dotychczas dominowało lotnictwo tekstylne. Projekt jest niewątpliwie sukcesem technicznym. Zobaczymy na ile stanie się sukcesem finansowym.