Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Morski Global Hawk

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 24 kwietnia 2008

US Navy zleciła Northrop Grummanowi rozwój morskiej wersji bezzałogowego samolotu RQ-4 Global Hawk. Prace badawczo-rozwojowe mają zakończyć się w 2014. Wartość programu to prawie 1,2 mld USD.

Drugi egz. RQ-4 N-1, testowej wersji Global Hawka A, w czasie pierwszego lądowania na lotnisku marynarki wojennej w Patuxent River, w grudniu 2006. Później samolot został użyty do lotów demonstracyjnych nad Hawajami. Nowe samoloty US Navy będą oparte na wersji RQ-4B i wyposażone w bardziej skuteczne systemu rozpoznania / Zdjęcie: US Navy

US Navy otrzymała już 2 Global Hawki do celów testowych. Samoloty wersji RQ-4 Block 10 (inne oznaczenie RQ-4A), służą marynarce od 2006 do rozwoju zdolności rozpoznania w oparciu o duże bsl.

Obecny kontrakt, w ramach programu Broad Area Maritime Surveillance Unmanned Aircraft System (BAMS UAS), zakłada opracowanie zmodernizowanej, docelowej wersji dużego samolotu rozpoznawczego, w oparciu o nowszy model RQ-4B (Block 20). Nowe samoloty mają służyć do rozpoznania, śledzenia, klasyfikowania i identyfikacji celów nadbrzeżnych i morskich.

Dokładna wartość kontraktu to 1 164 mln USD, choć umowa zakłada możliwość zwiększenia tej kwoty. W zamian US Navy oczekuje do 2014 zakończenia prac badawczych i przekazania dwóch bsl z pełnym wyposażeniem i systemami łączności, jednego głównego i jednego mobilnego stanowiska kontroli lotu, a także stanowiska laboratoryjnego.

Nowe samoloty - o planowanym oznaczeniu RQ-4N - będą mogły operować na pułapie do 18 300 m, ze standardową długością misji 24 h (maksymalną 36 h) i prędkością przelotową 635 km/h, co pozwala uzyskać zasięg prawie 23 tys. km. Na wyposażenie o masie ponad 1 360 kg, składać się będzie dookolny, wielofunkcyjny radar morski, głowica z kamerami optoelektroniczna i pracującą w podczerwieni, systemy rozpoznania radioelektronicznego, łączności i rozpoznania swój-obcy. Rozpiętość skrzydeł, równa prawie 40 m, wymusza bazowanie samolotów na lotniskach lądowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.