Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Polski Harvard nad Babicami

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, 16 czerwca 2013

Wielką atrakcją wczorajszego, IX Pikniku Lotniczego KTL AOPA Poland, zorganizowanego na lotnisku Warszawa – Babice, były loty zabytkowego Harvarda IIB z biało-czerwoną szachownicą pod kabiną.

Polski Harvard IIB Marcina Kubraka na warszawskim lotnisku Babice / Zdjęcia: Wojciech Łuczak

Maszynę pilotował jego właściciel, Marcin Kubrak – pilot komunikacyjny, członek zarządu największych polskich linii czarterowych – Enter Air (towarzystwo dysponuje ośmioma Boeingami 737), kapitan Boeinga 737. Samolot został zakupiony w Wielkiej Brytanii. Harvard IIB to samolot – legenda. Dwumiejscowy, zaprojektowany w amerykańskich zakładach North American w latach trzydziestych XX wieku, znany jest doskonale jako Texan. W W. Brytanii w czasie II wojny światowej posługiwano się angielską nazwą Harvard. Odpowiednikiem amerykańskiego modelu Texana AT-6B jest brytyjski Harvard IIB – przeznaczony do zaawansowanego szkolenia i treningu pilotów przyszłych myśliwców. Wariant II B z zamontowanym kaemem, strzelającym przez dwułopatowe śmigło, służył także do ćwiczeń strzeleckich pilotów. Przez kabiny Texanów – Harvardów przeszła, podczas szkolenia, zdecydowana większość alianckich asów myśliwskich. W tym także piloci polscy.

Polski Harvard IIB Marcina Kubraka na warszawskim lotnisku Babice / Zdjęcia: Wojciech Łuczak

Konstrukcja Texanów posłużyła także do budowy australijskich samolotów bojowych – wielozadaniowych Commonwealth Aircraft Corporation Wirraway i myśliwców Boomerang. Po wojnie Texany i Harvardy uczestniczyły bojowo, także jako... szturmowce w wielu konfliktach zbrojnych. Między innymi w wojnach izraelsko-arabskich oraz w wojnie algierskiej.

Marcin Kubrak – właściciel polskiego Harvarda IIB należy do miłośników historii polskiego lotnictwa i jest członkiem grupy rekonstrukcyjnej odtwarzającej realia służby lotników Polskich Sił Powietrznych w Anglii (Grupa Historyczna Lotnictwa Polskiego). Jego samolot został wyprodukowany w 1943.

Podobną maszynę – amerykańskiego Texana będzie można zobaczyć już wkrótce w Lesznie podczas pikniku szybowcowego (29-30 czerwca). Tym razem będzie to samolot ucharakteryzowany na myśliwiec japońskiej marynarki Reisen, czyli słynne Zero. Tak upodobnione do maszyn japońskich Texany wystąpiły w pierwszej wielkiej mega-produkcji filmowej o ataku na Pearl Harbour – Tora, Tora, Tora.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.