Dziś w wytwórni w Vergiate w powietrze wzbił się pierwszy seryjny śmigłowiec AgustaWestland AW189.
AW189 jest cywilną odmianą AW149, proponowanego Siłom Zbrojnym RP w konkursie na śmigłowce wsparcia bojowego i zabezpieczenia (Trzy oferty w przetargu na śmigłowce, 2013-05-22). Wiropłat ma być przeznaczony głównie do transportu osób na morskie platformy wiertnicze, zajmujące się eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.
Maksymalna masa startowa AW189 wynosić ma 8 t. W kabinie, o długości 3,4 m, szerokości 2,4 m i wysokości 1,4 m, mieścić się będzie 16-18 pasażerów, a załoga złożona będzie z 1-2 pilotów. Oprócz tego do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 2,4 m3.
Zespół napędowy AW189 stanowią dwa silniki turbinowe General Electric GE CT7-2E1 z układem FADEC i integralnym separatorem cząstek na wlocie, rozwijające moc 2000 KM każdy. Dzięki nim śmigłowiec ma rozwijać prędkość przelotową 267-278 km/h. Pojemność zbiorników paliwa wynosi 2068 l.
Z 18 pasażerami na pokładzie (o masie 100 kg każdy) i zapasem paliwa umożliwiającym powrót do bazy oraz rezerwą na 30 min lotu, AW189 ma być zdolny do pokonania dystansu 204 km. W przypadku zabrania na pokład 16 osób, zasięg śmigłowca ma wzrastać do 260 km, a przy 12 podróżnych – do 370 km.
Dwa przedseryjne AW189 (AW189 w powietrzu, 2011-12-22) biorą obecnie udział w próbach wyposażenia służącego m.in. do wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych. Oblatany dziś śmigłowiec trafi do floty towarzystwa Bristow Helicopters Ltd. przed końcem br. Jego przeznaczeniem będzie transport ludzi i ładunków na platformy wiertnicze na Morzu Północnym.
Obecnie w Vergiate odbywa się montaż kolejnych 2 AW189. Oprócz tego trwają prace przy budowie drugiej linii montażowej w zakładach AgustaWestland w Yeovil w W. Brytanii. Wytworzone tam wiropłaty będą dostarczone brytyjskim służbom ratowniczym. Do końca br. AW189 ma uzyskać Certyfikaty Typu EASA / FAA Part 29.