Zgodnie z zapowiedziami, blisko rok trwało podjęcie decyzji władz Eclipse Aviation, w sprawie rozpoczęcia produkcji małego samolotu odrzutowego Eclipse 400. Od kilku dni oferowany jest on do sprzedaży.
Eclipse Aviation udało się, jako drugiemu przedsiębiorstwu na świecie (zaraz po renomowanej Cessnie), certyfikować model bardzo lekkiego odrzutowca (VLJ) - Eclipse 500 (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji). Do 30 maja 2008 spółka sprzedała już 200 egz. tego modelu.
Maszyny należące do klasy VLJ nie mogą mieć maksymalnej masy startowej powyżej 4,5 t, zabierają na pokład 4-8 osób i są szybszą alternatywą dla samolotów z silnikami turbośmigłowymi.
Pierwotnie, w 1998 zakładano, że 6-osobowa Eclipse 500 będzie kosztować poniżej 1 mln USD. W 2006, po zakończeniu budowy prototypu, informowano, że z uwagi na stosunkowo małe wymiary i brak zbędnych luksusów, samolot będzie kosztować jedynie 1,52 mln za egz., a więc zdecydowanie mniej niż najgroźniejsze, lepiej wyposażone konstrukcje konkurencji - Citation Mustang czy Embraer Phenom 100 - których cena oscyluje wokół 3 mln USD.
W momencie rozpoczęcia sprzedaży cena wzrosła jednak do 1,85 mln, a dzisiaj przekroczyła 2,15 mln USD. Tymczasem już wkrótce na rynku będą dostępne o wiele tańsze samoloty jednosilnikowe, np. Diamond D-Jet czy Cirrus Jet (zobacz: Trzeci prototyp D-Jeta, Montowanie V1), których cena nie powinna znacząco przekroczyć 1,5 mln USD.
Eclipse Aviation musiała się przygotować do konkurowania również z tymi konstrukcjami. W ścisłej tajemnicy, przy pomocy specjalistów z Swift Engineering, w ekspresowym tempie zaprojektowano i zbudowano demonstrator, nazwany Eclipse 400, który zaprezentowano w czasie ubiegłorocznych targów lotniczych w Oshkosh. Władze spółki stwierdziły wtedy, że zdecydują o skierowaniu go produkcji po analizie rynku. Okazało się, że prognozy były na tyle obiecujące, by kilka dni temu rozpocząć jego sprzedaż.
Pierwsi chętni, rekrutujący się z klientów na Eclipse 500, będą mogli do 25 lipca kupić nowy model ze 125-tysięczną zniżką. Później, a więc po rozpoczęciu tegorocznych targów w Oshkosh, samolot trafi do normalnej sprzedaży.
Eclipse Aviation przewiduje pierwsze dostawy w ostatnim kwartale 2011.