Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tur 2 zadebiutuje na Eurosatory

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 11 czerwca 2008

Najnowszy Tur 2, opancerzony samochód patrolowy o masie maksymalnej 9,4 tony, został wyekspediowany z AMZ-Kutno i będzie miał światową premierę podczas salonu Eurosatory 2008, rozpoczynającego się 16 czerwca.

Na Eurosatory Tur 2 będzie pokazany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia OBR SM Kobuz w odmianie ZSMU-127C1 z 12,7 mm WKM-B zasilanym z magazynu amunicyjnego umieszczonego pod kadłubem. W odróżnieniu od Tura 1 instalacja tego zsmu nie wpływa negatywnie na komfort jazdy i możliwość porozumiewania się kierowcy i dysponenta.   Zainstalowano także system łączności wewnętrznej WB Electronics Fonet IP wraz z monitorem DD-9620T przeznaczonym do prezentacji danych z systemu zarządzania polem walki (zgodnym ze standardem wskazanym przez użytkownika).   Samochód jest wyposażony w instalację elektryczną 24V/200A oraz 2 zespoły 12V baterii o pojemności 125 Ah /Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Tur 2 powstał na bazie dotychczasowych doświadczeń zebranych przez AMZ-Kutno podczas projektowania i badań pojazdów Dzik, Tur i Żubr. Tym razem inżynierowie z Kutna sięgnęli po podwozie militarne z prawdziwego zdarzenia - nowy Tur został osadzony na podwoziu dostarczonym przez Renault Trucks Defence. Tur 2 nie jest samochodem małym - jego wysokość całkowita (bez zsmu Kobuz) wynosi ok. 220 cm.

Dzięki o prawie 2 tony większej masie dopuszczalnej możliwe stało się lepsze pogodzenie wysokiego poziomu odporności balistycznej, osłony przed skutkami wybuchów min czy atakiem ładunkami improwizowanymi z zapewnieniem nie tylko wygodnego transportu 4-5 żołnierzy z pełnym oporządzeniem, ale możliwością zabudowania szerokiej gamy wyposażenia dodatkowego, jak środki łączności, wymiany informacji i danych, klimatyzacji oraz zapasów wody, żywności czy amunicji na czas prowadzenia patrolu w trudnych warunkach.

Porównanie wielkości Tura II i pierwszego Żubra-P (na podwoziu Iveco EuroCargo 4x4). Po ostatnich zmianach przekonfigurowaniu uległa przednia część pojazdu, acz są to modyfikacji głównie kosmetyczne (choć zwiększające widzialność z kabiny kierowcy). Taki pojazd został przekazany do CNPEP Radwar, gdzie jest przygotowywany do instalacji platformy Poprad (o konstrukcji zmienionej w stosunku do wcześniej pokazywanej kolumny). Obecnie Żubr-P z zabudowanymi masami zastępczymi poddawany jest próbom trakcyjnym w WITPiS. W trakcie budowy znajduje się Żubr-R, czyli nośnik lekkiego radaru Radwar MMSR/N-26A, mającego współpracować z Popradami. Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, na MSPO w Kielcach pokazany ma być Żubr w odmianie podstawowej transportera piechoty, przygotowany do przewożenia 10-osobowej drużyny piechoty przy zachowaniu wysokiego stopnia ochrony balistycznej (min. Level 4) oraz przeciwminowej (min. Level 3B) i relatywnie niskiej cenie, uzasadniającej równoległe korzystanie z tego typu pojazdu i kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, przeznaczonych bezpośrednio do walki /Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Tur 2 jest napędzany 4,5-litrowym silnikiem wysokoprężnym Cumminsa o mocy 220 KM, z automatyczną skrzynią biegów Allison 2500 (6 biegów w przód, 1 w tył). Podwozie wyposażone jest w koła z oponami 335/80 R20, z systemem centralnego pompowania (CTIS). 200-litrowy zbiornik paliwa pozwala na przejechanie do 800 km z prędkością podróżną 70 km/h, przy czym maksymalna prędkość Tura II jest określana jako 120 km/h, zaś minimalna to 4 km/h.

Tur 2 zapewniać ma ochronę balistyczną załogi na poziomie 3 STANAG 4569 (7,62x51AP z 30 m z prędkością 930 m/s) i osłonę przeciwminową w pełnym zakresie 2 poziomu (czyli 6 kg TNT pod kołem i centralnie pod kadłubem) z opcją rozszerzenia do poziomu 3. Odłamkoodporność ma być utrzymana na poziomie 5 (pocisk 155-mm eksplodujący 25 m od pojazdu w zakresie 0-90°), co dobrze rokuje także wysokiemu poziomowi odporności na atak ładunkami improwizowanymi.

Załogę stanowić może 5 osób w układzie 2+3. Przy zachowaniu powyższego poziomu ochrony pojazd wciąż dysponuje ładownością na poziomie 1200 kg, co może być wykorzystane do instalacji uzbrojenia czy wyposażenia specjalnego bądź transportu zaopatrzenia.

Światowa premiera publiczna Tura 2 na Eurosatory to jednoznaczny sygnał, iż jakkolwiek rynek krajowy jest istotny, to dla zachowania konkurencyjności i dalszego rozwoju AMZ-Kutno konieczne jest poszukiwanie klientów także - a może przede wszystkim - poza Polską. Podobną strategię przyjęły wcześniej inne spółki prywatne, w tym szykująca się do wejścia na giełdę WB Electronics.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.