Altair

Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Autoryzacja
Resetuj hasło

Wiadomości



Polskie F-35 od 2021?

Lotnictwo wojskowe, 21 lutego 2014

Według przedstawicieli MON, w obowiązującym programie modernizacji technicznej sił zbrojnych, zakłada się zakup 64 samolotów wielozadaniowych V generacji, z pierwszymi dostawami w 2021.

Polskie Su-22 mają za sobą 30 lat służby. Mimo, że są przestarzałe, wojsko chce utrzymać je w linii jeszcze przez dekadę / Zdjęcie: SP RP

Deklaracja została złożona w czasie wczorajszego posiedzenia połączonych zespołów parlamentarnych (grupujących zarówno posłów, jak i senatorów) ds. Wojska Polskiego i Polskiego Przemysłu Obronnego. Przedstawiciele resortu obrony ujawnili, że ogłoszony niedawno przez ministra obrony, Tomasza Siemoniaka program modernizacji uderzeniowych Su-22 (Su-22 będą modernizowane, 2014-02-13), przedłużający ich resursy i unowocześniający w ograniczonym zakresie wyposażenie pokładowe, ma związek z planami zakupów nowych samolotów wielozadaniowych.

W podpisanym w grudniu 2012 poprzednim Programie modernizacji Sił Zbrojnych RP przewidywano pozyskanie 16 nowych F-16, które miały zostać zakupione w 2018 i trafić do Polski w latach 2019-2022. Zakładano, że będą one w odmianie obecnie wykorzystywanych w Siłach Powietrznych lub bardziej zaawansowanej technicznie. Przedstawiciele MON wyjaśnili parlamentarzystom, że przy realizacji tego zamierzenia planowane wycofanie w latach 2015-2017 Su-22 byłoby usprawiedliwione i dałoby czas na przeszkolenie pilotów, mechaników oraz odpowiednie przygotowanie bazy w Świdwinie.

W najnowszej, obowiązującej od 6 lutego br. wersji programu modernizacji technicznej, punkt o zakupie eskadry F-16 został wycofany. W zamian pojawił się zapis o zakupie 64 samolotów V generacji. Przewiduje się wydanie pierwszej kwoty 170 mln zł na ten cel w 2020. Dostawy powinny rozpocząć się rok później, a przewidywany poziom finansowania – 350 mln zł rocznie – ma według wojska pozwolić początkowo na dostawy 2 myśliwców rocznie (co wydaje się bardzo optymistycznym założeniem). W następnych latach tempo dostaw powinno zostać zwiększone do 4 i wreszcie 6 maszyn, co oznacza zakończenie procesu dostaw po 2030.

Przy takich założeniach, ze względu na konieczność zachowania wyszkolonych pilotów, Su-22 muszą służyć po 2015. Ze wstępnych analiz wynika, że termin ten powinno się przedłużyć do 2024-2025. Dodajmy, że miałyby one wtedy za sobą – jako typ statku powietrznego – 40 lat służby w polskich wojskach lotniczych. Prace zostałyby wykonane w WZL nr 2 w Bydgoszczy, który od wielu lat stale remontuje i doposaża polskie Su-22.

Wojsko nie przesądza, jaki typ myśliwców zostanie kupiony w przyszłości. Obecnie jednak jedynym dostępnym, produkowanym samolotem tej generacji jest Lockheed Martin F-35A. Ewentualna alternatywa europejska dopiero się tworzy, np. w postaci wstępnych prac projektowych we Francji czy Szwecji, jednak nie ma możliwości zaoferowania sprawdzonej konstrukcji z krajów UE już za 5-6 lat. Natomiast o wiele bardziej zaawansowane programy Rosji, Indii i Chin nie wchodzą w rachubę z powodów politycznych.

Można jednak przypuszczać, że planowana procedura przetargowa mogłaby objąć poza Lightningami II także samoloty określane jako maszyny generacji 4+, a więc szwedzkie Gripeny opracowywanego dopiero modelu E/F czy najnowsze odmiany Eurofighterów i Rafale, a być może także amerykańskie F-15 lub F/A-18.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2016 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.