BAE Systems ogłosiło listę nowych podwykonawców, którzy włączą się w budowę fregat Typ 26 w ramach programu Global Combat Ship.
Program Global Combat Ship (GCS) pozwoli Royal Navy na wprowadzenie do służby w ciągu najbliższych kilkunastu lat serii nowoczesnych fregat Typ 26 (Prezentacja Typu 26, 2012-08-21). Wielozadaniowe okręty, przystosowane zarówno do działań przeciwlotniczych, jak i zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), zastąpią w linii starzejące się jednostki Typ 23.
Głównym wykonawcą GCS jest BAE Systems. Na terenie należących do niego zakładów stoczniowych w Glasgow, powstawać będą jednostki Typ 26. Producent odpowiada też za wybór podwykonawców, odpowiedzialnych za opracowanie i wdrożenie poszczególnych systemów pokładowych okrętów.
Według opublikowanych wczoraj informacji, w realizację GCS włączy się 6 kolejnych producentów, dołączając do wcześniejszych 4, którzy zostali wybrani pod koniec zeszłego roku. Za opracowanie poszczególnych elementów układu pędnego odpowiadać będą DCNS i GE Energy Power Conversion, dołączając tym samym do MTU oraz Rolls-Royce. Z kolei amerykański Raytheon został zobowiązany do dostarczenia gotowych rozwiązań związanych z układami nawigacji satelitarnej okrętów, a także wyposażeniem elektronicznym mostka. Dołączy do niego Babcock, odpowiedzialne za elementy systemu kierowania ogniem. Imtech oraz Tyco Fire & Integrated Solutions wdrożą z kolei instalacje wentylacji i przeciwpożarową.
Docelowo w opracowanie projektu okrętów, a następnie ich budowę, zaangażować ma się 25 dużych podmiotów sektora zbrojeniowego. Cięcie blach pod pierwszą w fregat powinno rozpocząć się w 2016, a jej wejście do służby ma nastąpić na początku lat 2020. Według przyjętego terminarza, wszystkie Typ 26 znajdą się w linii w ciągu następnej dekady i pozostaną w służbie do lat 2060.
Okręty budowane w ramach GCS będą przenosić nowoczesne wyposażenie elektroniczne, w tym trójwspółrzędne radary Artisan i sonary holowane 2087 oraz silne uzbrojenie, jak np. zestawy przeciwlotnicze Sea Ceptor, montowane również na wspomnianych Typ 23, a ostatnio zamówione przez Nową Zelandię (Sea Ceptor oficjalnie dla Nowej Zelandii, 2014-05-27).