Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

SAN szuka okrętu hydrograficznego

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 lipca 2014

Marynarka wojenna RPA ogłosi przetarg na dostawę nowego okrętu hydrograficznego oraz wyposażenia pomocniczego.

Prezentowany na zdjęciu SAS Protea (A324) ma 260 m długości i 49 m szerokości. Wyporność wynosi 2733 t. Okręt rozwija prędkość 14 w. Zasięg to 22,2 tys. km (przy prędkości marszowej 11 w). Załogę jednostki stanowi 124 oficerów i marynarzy. Na okręcie może stacjonować średni śmigłowiec / Zdjęcie: SAN

Południowoafrykańska agencja zamówień wojskowych, Armscor, wystosowała – w imieniu South African Navy (marynarki wojennej RPA, SAN), zapytanie ofertowe, w związku z długo wyczekiwanym przetargiem na zakup nowego okrętu hydrograficznego (projekt Hotel). Nowa jednostka zastąpi w linii wiekowy SAS Protea (A324), dostarczony na początku lat 1970. przez Yarrow Shipbuilders Limited (YSL) z Glasgow – obecnie część BAE Systems Maritime – Naval Ships.

W planach SAN jest także zakup wyposażenia pomocniczego, w tym trzech łodzi motorowych (jedna zostanie zmagazynowana i wykorzystana jako źródło części zamiennych) oraz remontu lub modernizacji rozmieszczonej na wybrzeżu aparatury badawczej i przebudowy infrastruktury portowej.

Do niedawna wydawało się, że nowy okręt hydrograficzny zostanie zakupiony przy okazji realizacji programu Biro (RfP spodziewane jest na przełomie września i października). Jego założeniem jest budowa 3-4 okrętów patrolowych, przystosowanych do służby na pełnym morzu. Pozwolą one na wycofanie z linii wysłużonych patrolowców typu Warrior (przyjmowanych do służby w latach 1979-1983) i trałowców typu River (w służbie od 1981) (Słaba kondycja marynarki wojennej RPA, 2013-08-02).

W przypadku obu programów, podstawowym wymogiem SAN – a właściwie ministerstwa obrony RPA – jest budowa okrętów w którejś z lokalnych stoczni. Nawet jeśli w grę wchodziłaby współpraca, np. na etapie projektowania jednostek, z partnerami zagranicznymi. Wśród możliwych oferentów wymienia się lokalne Southern African Shipyards z Durbanu oraz Veecraft Marine z Kapsztadu. Ten drugi podmiot zapowiedział już – w razie wygranej – współpracę z niemiecką Abeking & Rasmussen, która projektowała kutry patrolowe typu Skrunda dla marynarki wojennej Łotwy (Wodowanie Skrundy, 2011-01-21, Ostatni Skrunda dla Łotwy, 2014-03-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.