Boeing poinformował o oblocie pierwszego samolotu AWACS przeznaczonego dla NATO i wyposażonego w nową awionikę.
Jak poinformował niedawno Boeing, 31 grudnia w powietrze wzbił się pierwszy samolot wczesnego ostrzegania i kierowania E-3A AWACS. W trakcie 2-godzinnego lotu nad Seattle i okolicami sprawdzono działanie nowo zabudowanych 5 kolorowych wskaźników wielofunkcyjnych, na których prezentowane są dane dotyczące działania zespołu napędowego, urządzeń nawigacyjnych i radiolokatora.
Dzięki nowemu wyposażeniu E-3A należące do Sojuszu będą mogły lepiej spełniać wymagania stawiane przez służby kontroli ruchu lotniczego na całym świecie zarówno teraz, jak i w przyszłości. Producent twierdzi, że nowe urządzenia, analogiczne do stosowane przez cywilne samoloty komunikacyjne, sprawują się lepiej, niż przewidywano.
Program modernizacji NATO-skich E-3A wszedł obecnie w etap intensywnych prób kwalifikacyjnych w locie. Prace obejmą 14 AWACS-ów (Mniej AWACS-ów NATO, 2014-08-13). Ich wartość to 257 mln USD (ponad 1 mld zł). Pierwszy z nich ma trafić z powrotem do użytkownika w styczniu 2016. Zakończenie prac planowane jest w 2018.
Jednocześnie Boeing prowadzi analogiczne przedsięwzięcie dla potrzeb US Air Force. Pierwszy zmodernizowany amerykański AWACS ma zostać oblatany w przyszłym roku.