Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

LIMA 2015: Modernizacja MiG-29

Lotnictwo wojskowe, 18 marca 2015

Aerospace Technology Systems Corporation zaproponowała modernizację malezyjskich MiG-29N do standardu NM. Ministerstwo obrony zakłada jednak wycofanie samolotów z linii w 2015.

Maksymalna masa startowa malezyjskich MiG-29NM ma wynieść 20 t. Prędkość lotu na wysokości 11 km szacowana jest na 2300 km/h. Obliczeniowy zasięg samolotu wyposażonego w trzy zbiorniki podwieszone pod skrzydłami i kadłubem to 2800 km / Zdjęcie: Michał Jarocki

Ciekawą ofertę modernizacyjną zaprezentowało w Langkawi rodzime Aerospace Technology Systems Corporation (ATSC). Przy współpracy z lokalnym centrum obsługowym Suchoja, Malezyjczycy opracowali program zmierzający do podniesienia zdolności bojowych i wydłużenia trwałości użytkowej 10 myśliwców MiG-29N, używanych przez Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM, królewskie wojska lotnicze Malezji) od lat 1990.  

Program modernizacyjny zakłada m.in. zabudowanie nowego, wydajniejszego radaru kierowania ogniem FGM-229, który umożliwi śledzenie do 10 celów powietrznych jednocześnie oraz atakowanie czterech z nich. Ponadto, w kabinie zabudowane zostaną dwa kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne i sterownice HOTAS. Przyrządy pilotażowo-nawigacyjne będą przystosowane do wykonywania lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu.

Malezyjskie samoloty otrzymają tez nowa awionikę, w tym układy nawigacji GPS/INR, radiostacje, urządzenia walki elektronicznej i optoelektroniczne urządzenia obserwacji i analizy otoczenia. Zasięg zostanie zwiększony o 30% dzięki zabudowaniu konforemnych zbiorników paliwa, umieszczonych na grzbiecie kadłuba, za kabiną. Modernizacja wydłuży trwałość użytkową myśliwców z 4 tys. do 6 tys. h nalotu lub 40 lat służby.  

Ministerstwo obrony Malezji miało wyrazić juz wstępne zainteresowanie oferowanym przez ATSC programem modernizacyjnym. Nie wiadomo jednak, czy przełoży się ono na bezpośrednie zlecenie. Zgodnie z dotychczasowymi planami, resort miał wycofać w br. z linii ostatnie MiGi-29N. Przypomnijmy, ze w 1995 Malezyjczycy pozyskali 18 MiG-29N/NUB. Część z nich uziemiono z powodu braku części zamiennych.  

Co ciekawe, istnieje cień szansy ze samoloty pozostaną w służbie dłużej. W dalszym ciągu bowiem nie zrealizowano programu Multi-Role Combat Aircraft (MRCA), który miał zaowocować zakupem 18 nowych samolotów wielozadaniowych (Przyspieszenie malezyjskiego przetargu?, 2012-04-18). Według pierwotnych planów, wybór nowej konstrukcji miał zostać dokonany do 2015.  

Jeżeli dojdzie ostatecznie do realizacji programu MRCA, nowy malezyjski samolot wielozadaniowy zostanie zapewne wybrany spośród konstrukcji oferowanych od kilku lat. Pod uwagę brane są Eurofighter Typhoon, Dassault Aviation Rafale, Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Saab Gripen (Pięciu kandydatów w Malezji, 2013-03-29). Wszystkie są prezentowane na tegorocznych LIMA 2015.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.