Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IMDEX Asia 2015: Bezzałogowce ST Engineering

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 19 maja 2015

ST Engineering zaprezentowało na IMDEX Asia modele bezzałogowych pojazdów nawodnych rodziny Venus. Producent zakończył przed kilkoma miesiącami testy morskie obu prototypów.

ST Engineering prezentuje w Singapurze modele bezzałogowych pojazdów nawodnych rodziny Venus. Bezzałogowce różnią się przede wszystkim rozmiarem oraz rodzajem przenoszonego wyposażenia i wydajnością operacyjną. Na zdjęciu Venus 16. Pojazd ma 16,5 m długości i 5 m szerokości. Wyporność całkowita wynosi 26 t. Rozwija prędkość 35 w.

Singapore Technologies Engineering prezentuje na targach modele bezzałogowych pojazdów nawodnych Venus 9 i Venus 16. Prace nad bezzałogowcami prowadzono od blisko dekady. Ich projekt opracowano we współpracy i w porozumieniu z marynarką wojenną Singapuru. Przedstawiciel ST Engineering poinformował w rozmowie z RAPORT-wto o zakończeniu ostatniego etapu testów morskich obu konstrukcji, co stanowiło jednocześnie zwieńczenie ich programu rozwojowego.

Zakończone przed kilkoma miesiącami testy morskie potwierdziły uniwersalność obu bezzałogowców. Pojazdy przystosowano do prowadzenia operacji patrolowych, obserwacji i analizy otoczenia morskiego oraz wykrywania, detekcji i eliminacji zagrożenia w postaci min morskich lub urządzeń wybuchowych. Venus mogą być użyte zarówno na płytkich wodach przybrzeżnych, jak i u wejść do portów morskich lub zatok, a także wokół platform wydobywczych lub wzdłuż strategicznie ważnej podmorskiej infrastruktury przesyłowej.

Alternatywą jest mniejszy Venus 9, o długości 9,5 m i szerokości 2,8 m. Pojazd wypiera 5,5 t. Masa zabudowanego wyposażenia nie może przekroczyć 2,5 t. Bezzałogowiec rozwija prędkość 30 w. Pojazdy mogą pracować w różnych warunkach pogodowych, do stanu morza 3 / Zdjęcia: Michał Jarocki

Pojazdy mogą przenosić różnorodne wyposażenie pokładowe. Użytkownik może zdecydować się np. na zabudowanie głowicy optoelektronicznej z kamerami pracującymi w paśmie światła widzialnego lub podczerwieni, stacji radiolokacyjnych, sonarów holowanych o zmiennej głębokości zanurzania lub zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia.

Kadłub jednostek zbudowano z materiałów kompozytowych. Jego specjalna konstrukcja zmniejsza skuteczną powierzchnię rozproszenia fal radarowych.  Pojedynczy Venus można także wyposażyć w bezzałogowy pojazd głębinowy, przystosowany do przeszukiwania dna morskiego w poszukiwaniu min morskich lub urządzeń wybuchowych. Jedną z konstrukcji sugerowanych przez producenta są bezzałogowce Saab AUV62. Alternatywą mogą być specjalne pojazdy przystosowane do niszczenia wspomnianego zagrożenia, jak K-STER C od ECA Group.

Jednym ze scenariuszy sytuacyjnych ćwiczonych podczas wspomnianych testów morskich było użycie obu typów Venus. Większy z bezzałogowców przenosił pojazd badawczy, drugi – urządzenie do fizycznego niszczenia wykrytych i zlokalizowanych min morskich.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.