Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe okręty USCG

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 02 października 2008

US Coast Guard wybrała ostatecznie producenta średnich, 47-metrowych kutrów patrolowych. Będzie nim Bollinger Shipyards. Projekt oparto na holenderskim kutrze Damen Stan Patrol 4708.

Holenderski kuter 4708. W wersji amerykańskiej będzie on uzbrojony w automatyczne, zdalnie sterowana armata kalibru 25 mm oraz dwa wkmy kalibru 12,7 mm, każdy obsługiwany przez 4 członków załogi. Przebudowana rampa pozwoli na lepsze wykorzystanie inspekcyjnej łodzi półsztywnej / Zdjęcie: Damen

Amerykańska straż przybrzeżna posiada obecnie 49 kutrów typu Island. Te 37-metrowe jednostki o wyporności 154 t definitywnie, po ćwierć wieku, kończą swoją służbę, a projekt ich modernizacji nie powiódł się i został zatrzymany po przebudowie 8 egz. W ramach programu Deepwater (zobacz: Odmładzana flota US Coast Guard), zostaną zastąpione nieco większymi jednostkami, nazwanymi w USA Fast Response Cutters (FRC). Docelowo ma ich być 58 egz.

Kilka miesięcy temu rozpoczął się finalny proces przetargu na nowe jednostki. O kontrakt starało się 6 stoczni. Do drugiego etapu przeszły Bollinger Shipyards, General Dynamics Bath Iron Works i Lockheed Martin Marinette Marine. Ostatecznie wygrała jednak ta pierwsza, od lat zaangażowana w proces produkcji i serwisowania jednostek straży przybrzeżnej (obecnie przedsiębiorstwo kończy produkcję serii kilkudziesięciu 27-metrowych łodzi patrolowych typu Marine Protector).

Na mocy zawartego kilka dni temu kontraktu, Bollinger Shipyard za 88 mln USD zaprojektuje i zbuduje pierwszą jednostkę typu, nazwanego Sentinel. Bazuje ona na konstrukcji holenderskiej stoczni Damen i jej łodzi patrolowej 4708. Projekt został już sprzedany do RPA, gdzie w stoczni w Cape Town w latach 2004-2005 zwodowano 3 jednostki tego typu, oraz do Wielkiej Brytanii (jednostki typu Seeker). Kolejnych kilka łodzi zbudowano bezpośrednio w Holandii, na zamówienie Jamajki i Barbadosu.

Amerykańskie jednostki wymagać będą sporych zmian konstrukcyjnych. Użytkownik wymaga m.in. zwiększenia messy, by pomieściła ona jednocześnie wszystkich 22 członków załogi i przebudowy układu napędowego. Standardowe, holenderskie jednostki rozwijają bowiem maksymalną prędkość 24 w. Wymóg USCG stanowił, by nowe kutry rozwijały prędkość 30 w. Dzięki zastosowaniu mocniejszego, 20-cylindrowego diesla o mocy 5720 KM, Sentinele będą osiągać 28 w., co ostatecznie uznano za wystarczające.

W przypadku powodzenia programu budowy pierwszego kutra, straż przybrzeżna zapisała w umowie opcję na kolejne 4 transze dostaw, łącznie na 34 jednostki za 1,5 mld USD. Kolejne 24 powstaną w wyniku opracowania zmienionego projektu, który zostanie stworzony na bazie doświadczeń z pierwszym modelem Sentinela.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.