Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koszmaru redukcji ciąg dalszy

Lotnictwo cywilne, 05 listopada 2008

Kolejne wytwórnie samolotów lotnictwa ogólnego w USA ogłaszają redukcje zatrudnienia. W przyszłym tygodniu Hawker Beechcraft zwolni 500 osób. AAI Acquisition, pogrobowiec Adam Aircraft, praktycznie zawiesił działalność. Sytuacja Eclipse jest zaś tak zła, że przedsiębiorstwo to zrezygnowało z wzięcia udziału w prestiżowych targach lotniczych AOPA Expo w San Jose.

Phenom 100 - według zapewnień Embraera - jest jednym z nielicznych samolotów klasy VLJ, którego program rozwoju i dostaw rozwija się zgodnie z planem. Nie oznacza to jednak, że cały koncern nie odczuwa obecnego kryzysu. Opublikowane wczoraj sprawozdanie finansowe za 3. kwartał pokazuje straty w wysokości prawie 100 mln USD (liczone w brazylijskich realach - strata wynika głównie z różnic kursowych), przy obrotach równowartych nieco ponad 1,5 mld USD / Zdjęcie: Embraer

Jim Schuster, prezes Hawker Beechcrafta zapowiedział dzisiaj zwolnienie 500 osób, ok. 5% załogi przedsiębiorstwa, z uwagi na bezprecedensowe, światowe załamanie gospodarcze i wynikającą stąd możliwość wycofania się części klientów. Sytuacja Hawkera nie jest jednak bardzo zła. To jedno z przedsiębiorstw o dużym doświadczeniu na rynku, z produkcją rozłożoną na kilkanaście różnych modeli samolotów cywilnych i wojskowych, dostarczające średnio 400 maszyn rocznie, o wartości ok. 2,5 mld USD.

W o wiele gorszym położeniu znalazły się działające od niedawna, niewielkie przedsiębiorstwa, zależne od 1-2 modeli samolotów. Ostatnie przewidywania Forecast International, o możliwości ogłoszenia bankructwa przez Eclipse - producenta bardzo lekkich odrzutowców klasy VLJ - już w marcu 2009 (zobacz: Eclipse zagrożony?), znalazły nieoczekiwane potwierdzenie w dzisiejszej decyzji o zrezygnowaniu z udziału w prestiżowych targach lotniczych AOPA Expo w San Jose. Producent był na nich obecny od kilku lat. W tym roku zabraknie nie tylko pokazu latających EA 500 lub EA 400, ale nawet stoiska z wystawą statyczną.

Co gorsza, pojawiły się również doniesienia, że spółka nie zwolniła 650 pracowników, jak podawano oficjalnie w sierpniu (zobacz: Redukcje w Eclipse), ale nawet 900 osób, a więc ponad połowę załogi.

W ostatnich dniach października, Jack Braly, prezes AAI Acquisition, spółki powstałej dzięki inwestorom rosyjskim na gruzach Adam Aircraft, potwierdził, że przedsiębiorstwo przerwało bieżącą działalność. Jeszcze latem zakład, zatrudniający ok. 100 osób, kontynuował proces certyfikacji A700, a jego zarząd planował rozpoczęcie sprzedaży w 2009. I choć na początku października, stwierdzono, że certyfikacja przedłuży się o rok (zobacz: A700 w 2010), nic nie zapowiadało przerwania działalności i zwolnienia większości pracowników.

Doszło do tego jednak kilka dni temu, a powodem jest kryzys bankowy, który szybko ogarnął całą gospodarkę USA. Zarząd AAI Acquisition stwierdził, że w tej sytuacji poczeka na rozwój sytuacji i ogłosi nową strategię działania oraz terminarz ewentualnych dostaw. Do tego czasu nie będzie jednak w stanie utrzymać kilkudziesięciu pracowników. Wygląda więc na to, że kolejny bardzo lekki odrzutowiec zakończy żywot na etapie prac badawczo-rozwojowych...

Narzekań nie słychać jedynie od największych producentów. Na zakończonej niedawno konwencji amerykańskiego stowarzyszenia producentów lotniczych NBAA, Cláudio Galdo Camelier, zastępca prezesa Embraer Executive Jet ds. rozpoznania rynku, potwierdził, że wszystkie przygotowania brazylijskiego koncernu, związane z wprowadzeniem modeli Phenom 100 i Phenom 300, idą zgodnie z planem. Embraer nadal posiada portfel zamówień na 800 samolotów i żaden z klientów nie zerwał jeszcze umowy kupna. Pierwsze dostawy małych Phenomów 100 powinny zostać zrealizowane jeszcze w listopadzie. Do końca roku przedsiębiorstwo przekaże 10-15 tych samolotów, a w przyszłym 120-150 maszyn obu modeli.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.